Tesla Semi krossar konkurrenterna i ett nytt räckviddstest. Lastbilen visade sig vara överlägsen Volvo, Freightliner och Nikola Tre.
– Tesla är ledande när det gäller prestanda och räckvidd, säger John Boesel, VD för Calstart till Automotive News.
Ett officiellt evenemang från North American Council for Freight Efficiency (NACFE) har blivit en stor framgång för Teslas trailerdragare Tesla Semi. Lastbilen uppnådde betydligt bättre räckvidd och effektivitet än konkurrenterna. Tesla Semi var också den enda lastbilen som kunde ladda supersnabbt.
Under två veckor har 22 lastbilar körts genom Nordamerika och fått sina värden noggrant mätta under transporter. Mätningen omfattade laddning, prestanda, räckvidd och ägandekostnader. Teslas Semi-lastbbilar som används av Pepsi uppnådde betydligt längre körsträckor än andra lastbilar under testet. Det visade sig att Tesla Semi hade en räckvidd på 64 mil och sedan kunde laddas till 80 procent på 45 minuter. Lastbilen kördes i genonsnitt 92 mil om dagen under testet.
Tvåan Nikola snittade på 41 mil om dagen, med Freightliner kom trea med 29 mil och Volvo VNR Electric kom fyra med 28 mil. Den svensktillverkade Volvo FH Electric säljs inte i USA, men har en räckvidd på ungefär 30 mil.
Många undrar över vilka vikter som elektriska lastbilar klarar. Enligt Pepsi hade Tesla Semi en totalvikt på mer än 32 ton vid 60 procent av de röda milen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter