Tesla erkänner nu att bilens kameror är för dåliga för att ge säker parkeringshjälp. I en dom uppmanar de kunderna att gå ur bilen för att titta efter hinder vid parkering.
– Man måste gå ur bilen för att se till att det inte finns några hinder innan man kör vidare, säger Emil Svenrup, tekniska chef hos Tesla Norge i ett rättsfall, enligt Motor.no
Tesla tog för snart två år sedan bort parkeringssensorerna från sina bilar för att spara pengar. Nästan alla nya bilar har ultraljudssensorer för att ge parkeringshjälp, men Tesla valde sig att förlita sig helt på kameror. Från början fungerade som systemet som kallas Tesla Vision inte alls, men olika uppdateringar har gjort det något bättre. Men många ägare klagar på att det är otillförlitligt
Men nu erkänner tillverkaren själva i ett norskt rättsfall att systemet är så otillförlitligt att bilägarna bör gå ut ur bilen för att titta efter hinder vid parkering. Bakgrunden är att Tesla-ägaren Dagfinn Norang i Norge stämde Tesla på 30 000 norska kronor för att han inte fick parkeringssensorer vid köpet, uppger Motor.no.
En film som visades i tingsrätten visar att kamerasystemet i hans Tesla Model Y påstår att Teslan är på väg att krocka när den står på en plan gräsyta. I en annan film varnar inte bilens parkeringssytem alls när ägaren Dagfinn Norangs Tesla kör på bilhjul som står i ett garage.
Teslas advokat Håvard Salvesen Njølstad hävdade i rätten att kamerasystemet ändå var en betydande uppgradering jämfört med traditionella parkeringssensorer.
– Värdet på en bil med Tesla-vision är högre än en bil med ultraljudssensor, hävdade Teslas advokat i rätten.
Men Teslas tekniska chef i Norge förvånade alla med att inte gå på advokatens linje och erkände att systemet har sina begränsningar. Hans lösning är att ”Gå ut ur bilen” och kolla efter hinder.
– När man backar ur garaget kan kamerasystemet “komma ihåg” att det fanns en vägg eller grind bakom bilen när man körde in i garaget. Då kan man uppleva en varning om ett hinder, även om garageporten är öppen och det inte finns några hinder, säger Teslas tekniskechef Svenrup i tingsrätten, enligt domen.
Tesla hade stämt bilägaren Dagfinn Norang för att de inte ville gå på norska Konsumentklagenämndens linje och ersätta honom med 30 000 kronor. Bilägaren fått rätt mot Tesla i Tingsrätten, de slår fast att Tesla Vision inte kan ersätta parkeringssensorer.
– Tesla vision är inte ett helt tillfredsställande alternativ till parkeringssensorer, slår domstolen fast.
I Sverige har Tesla försökt gardera sig mot att bilägare ska föra talan om systemet genom att de fått skriva på en friskrivningsklausul i samband med leverans. Den norska bilägaren är inte nöjd med att ha fått endast 30 000 kronor.
– Det är en lättnad att ha vunnit. Men jag är inte helt nöjd. 30 000 NOK är väldigt, väldigt lite. Saknaden för mig är mycket större. Jag står kvar med en bil jag inte vill ha och som inte fungerar som den ska, säger han till Motor.no.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter