Sverige har passerat peak bensin och diesel. På några år år har 720 000 bensin- och dieselbilar försvunnit från vägarna. De har ersatts av elbilar och olika hybrider.
Experten kräver nu att elbilar ska gynnas mer på bekostnad av fossila bilar.
– Det förvärras vid årsskiftet där skatten på bensin sänks med 75 öre litern och skatten på el höjs, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet.
På några få år har ett enormt skifte skett på våra svenska vägar. Nyligen passerade antalet elbilar 400 000. I tysthet har även peak bensin och diesel passerats. Bensin- och dieselbilarna var som allra flest år 2020. Då fanns det 6,6 miljoner rent bensin och dieseldrivna bilar. Fem år senare har över 700 000 bensin- och dieselbilar försvunnit, enligt Car.info.
Istället har antalet elbilar ökat med 980 procent på fem år. Vi har också fått betydligt fler hybridbilar, de allra flesta laddbara. Olika hybrider har ökat med 460 000 bilar på fem år. Även när alla hybrider räknats in så har cirka 260 000 bilar med förbränningsmotor försvunnit i Sverige på knappt fem år. Under samma period har elbilarna ökat med 370 000.
Utvecklingen för de vanligaste motoralternativen
Jan 2020 | Dec 2024 | Skillnad | Utv, % | |
Bensin | 3 995 786 | 3 455 919 | −539 867 | −13,51% |
Diesel | 2 588 659 | 2 408 738 | −179 921 | −6,95% |
El | 37 604 | 406 768 | 369 164 | 981,71% |
Laddhybrid Bensin | 68 677 | 316 157 | 247 480 | 360,35% |
Bensinhybrid | 116 147 | 216 505 | 100 358 | 86,41% |
Etanol (E85) | 219 117 | 190 979 | −28 138 | −12,84% |
Mildhybrid Bensin | 7648 | 87 707 | 80 059 | 1046,80% |
Mildhybrid Diesel | 11 461 | 61 784 | 50 323 | 439,08% |
Naturgas (CNG) | 56 711 | 49 384 | −7327 | −12,92% |
Laddhybrid Diesel | 4670 | 15 439 | 10 769 | 230,60% |
Under 2024 blev dock ett hack i kurvan då elbilarnas tillväxt avtog. Om den exponentiella tillväxten av elbilar återupptas kan bensin- och dieselbilar vara nästan borta om 10 år. Men miljöexperten Mattias Goldmann tycker att det går för sakta.
– Jag jublar med måtta men det är en positiv signal förstås. Om man väl har bestämt sig för att “den här bilen avregistrerar jag nu” är det många som aldrig kommer att stå på den igen, säger Mattias Goldmann, vd och ansvarig för fordon- och bränslefrågor på 2030-sekretariatet.
Det hesa jublet beror på att man inte gynnas tillräckligt mycket för att göra sig av med sin fossila bil, menar Mattias Goldmann. Utvecklingen går snabbt framåt, om trenden håller i sig kan bensin- och dieselbilar vara ett minne blott inom tio år. Men det finns risk att bensin och diesel kan göra en comeback.
– När man tog bort premien på elbilar och samtidigt sänkte priset på fossila drivmedel så kraftigt. Så är det ju många som faktiskt inte får ihop kalkylen för elbilen. Och det förvärras vid årsskiftet där skatten på bensin sänks med 75 öre litern och skatten på el höjs.
Många hushåll har behövt tänka mer på att spara pengar under de senaste åren, ett enkelt sätt att göra det var genom att ställa av bilen som ändå för det mesta står stilla.
– Man insåg att “den där bilen kostar bara i skatt och försäkring”.
Mattias Goldmann menar att utvecklingen går i rätt riktning men några 100 000 färre fossildrivna bilar inte har jättestor betydelse.
– Så det är ett viktigt steg på vägen bort från fossila bilar. Samtidigt har det här steget inte jättestor klimatpåverkan eftersom det här är bilar som ändå inte rullar särskilt mycket.
De bilar som försvinner från statistiken användes alltså redan från början lite och är inte långmilare enligt Mattias Goldmann.
– Några av dem är förstås bilar som har exporterats men exporten nu domineras tyvärr av bilar som vi egentligen velat ha. Elbilar som är mer attraktiva i andra länder. Vi skulle behöva en politik som såg till att de bästa inte lämnade landet och att de sämsta verkligen hamnade på skroten.
Han menar att utvecklingen inte går tillräckligt snabbt för att nå 2030-målet. Det vill säga att klimatpåverkan från Sveriges transportsektor ska ha minskat med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010.
– Vi måste göra mer. Det man kan göra då är att påskynda introduktionen för elbilar och att se till att konkurrenskraften för fossila bilar försämras. Nu har man gjort tvärtom. Man har tagit bort stimulansen för elbilar helt och man har bland de billigaste fossila bränslen i hela Europa.
Enligt Mattias Goldmann funkar inte den nuvarande skrotningspremien på 10 000 kr. Nästan ingen använder den och de som skrotar sina bilar skulle förmodligen gjort det ändå. Mattias Goldmann vill att man utvidgar premien.
– Steget från skrotning till elbil är alltför stort. Vi skulle vilja, och det känns oerhört realistiskt och logiskt, att man utvidgar den här premien till att också gå till den som väljer att skaffa en begagnad elbil. Eller går med i en bilpool eller skaffa årskort i kollektivtrafiken.
År 2035 kommer det vara förbjudet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer. Mattias Goldmann berättar att även om försäljningen av begagnade fossilbilar fortfarande kommer att vara tillåten så riskerar man att få skammbud.
– Det är en signal till konsumenten att långt före 2035 bör man nog dra öronen åt sig vad gäller fossilbilarna. De kommer ju få ett långt sämre andrahandsvärde. Dessutom vad nationell politik än vill så är EU oerhört tydliga med att fossila bilarna blir dyrare.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.