Nya Koenigsegg Gemera har blivit en dundersuccé både i Sverige och utomlands.
Åtminstone fem svenskar har redan köpt hyperbilen för 18,2 miljoner kr.
– Intresset för bilen är väldigt stort, vi har sålt flera exemplar, säger Andreas Fajerson, sales manager på Callisma, till Dagens PS.
Koenigsegg Gemera slog ner som en bomb när den presenterades på den nerstängda Genévesalongen tidigt i våras. Bilen som visades är världens snabbaste fyrsitsiga produktionsbil och kommer endast att tillverkas i 300 exemplar. Gemera har trots fyra sittplatser mittmotor och 1700 hk. 0-100 km/h går på två sekunder och toppfarten är över 400 km/h.
Över 200 exemplar av bilen uppges nu vara sålda, och snart är hela upplagan slutsåld. Minst fem av bilarna har sålts till svenska kunder trots coronakrisen och en prislapp på 18,2 miljoner kronor.
Återförsäljaren Bendt Bil i Halmstad bekräftar att de sålt två av bilarna.
– Ja, det har varit ett enormt intresse, det var väldigt många som kom och tittade på den när vi hade en prototyp här på visning. Vi har sålt två bilar hittills, berättar Marcus Johansson, marknadschef på Bendt Bil, till Dagens PS.
De som beställde bilen tidigt har redan tjänat en miljon kronor, och med lite tur kan värdet på bilen gå upp ytterligare. Prislappen på Koenigsegg Gemera har precis gått upp från 18 250 000 kr till 19 162 500 kr, inklusive moms.
Återfärsäljaren Callisma i Stockholm bekräftar att även de sålt flera exemplar av Koengisegg Gemera.
– Intresset för bilen är väldigt stort, vi har sålt flera exemplar. Det kunderna fallit för är att hela konceptet är attraktivt med laddhybrid, fyrhjulsdrift och fyra sittplatser. Detaljarbetet är enormt bra, det finns knappt ord, jag tycker att det är en magisk bil, säger Andreas Fajerson, sales manager på Callisma.
Ett annat viktigt säljargument är att bilen faktiskt är billig, trots prislappen på 18-19 miljoner kr.
– Allt är ju relativt, men jämfört med andra Koenigsegg så är den faktiskt billig. Men det är klart, bara fantasin och plånboken sätter gränser när du sedan ska speca bilen.
Köpsrna får en fyrsitsig hyperbil med 1700 hk och ett vridmoment på 3500 Nm. Bilen är en laddhybrid med en trecylindrig tvåliters turbomotor på 600 hk och 600 Nm. Motorn är mittmonterad, vilket är unikt för en fyrsitsig bil. De första exemplaren av Koenigsegg Gemera levereras i mitten av 2022.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter