En svensk limousine-älskare kommer att möta våren som ingen annan. Med två barer, åtta sittplatser är cab-limousinen världsunik.
– Köparen ringde mig och sa att han hade tänkt på bilen hela natten och inte kunde sova, berättar limousinekungen Hans Hallberg.
Den öppna långlimon är en av de mest unika limousinerna som någonsin byggts. Dess resa började faktiskt med en skiss och idé från en svensk bilhandlare runt 2009–2010 som hade en designer som började skissa på en ritining. Skissen skickades till tre amerikanska limousinetillverkare och till slut skulle den unika limon bli verklighet.
– En av de skrev på Facebook och berättade att de börjat bygga en version av designen. Senare ringde de och sa att de hade en överraskning nästa gång jag kom till USA. Jag anade direkt vad det handlade om, berättar Hans Hallberg som är VD på Limo Europe som importerat limousiner till Sverige sedan slutet av 90-talet.


Och mycket riktigt – när han reste över Atlanten stod den färdiga bilen där, med vissa modifieringar. Premiärturen skedde inte på vilken gata som helst, utan mitt på Manhattan, där de snabbt drog till sig uppmärksamhet från både förbipasserande och polisen.
– Vi blev stoppade direkt, men poliserna ville bara fota bilen och ta kort på den – de hade aldrig sett något liknande, säger Hans.
Trots bilens unika utseende och historia tog det nästan tio år innan den till slut hamnade i Sverige. Osäkerheten kring registreringen gjorde att bilhandlaren först tvekade, men när han väl bestämde sig blev det snabbt verklighet.
– Jag tog hem den, fixade registreringen, och nu är den godkänd för åtta passagerare och går att köra på vanligt B-körkort.


Limousinen är fullutrustad med två barer, ett rymligt konferensutrymme, en avancerad multimedianläggning och till och med flagghållare. Två tak följer också med, för de gånger man behöver skydda sig mot väder och vind. Prislappen landade på 850 000 kronor. Men bilen var faktiskt redan såld innan den ens kom till Sverige, så något budkrig var det aldrig frågan om.
– En av mina första kunder för 25 år sedan ringde och frågade om jag hade någon kul limo att sälja. Han har köpt många limousiner av mig genom åren, flera unika också, bland annat Hummer Killer. Jag sa att det var det gamla vanliga, för det går ju inte att göra så mycket mer med en limo… Men så kom jag på denna och sa “Du!” och berättade om den. Jag skickade sen över bilder och gav ett pris. Han ringde mig dagen efter och sa att han hade tänkt på bilen hela natten och inte kunde sova.

Den cabriolet-limousine som nu hittat sin nya ägare är, enligt bilhandlaren, den enda i sitt slag i hela världen. Byggaren själv erkände i efterhand för Hans Hallberg att han aldrig hade gett sig in i projektet om han vetat hur mycket jobb det skulle bli.
– Men som det ofta är när man bygger något, man vill ju slutföra det oavsett vad det kostar.
Och nu, efter en lång resa från en designskiss i Sverige runt 2010, via en byggnation i USA och en Virgin Drive på Manhattan, har bilen hittat “hem” många år senare. Förhoppningsvis kan vi få se en glimt av den ute på svenska vägarna redan i vår.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.