En av Geelys nyckelpersoner i Sverige slutar av efter mer än tio år. Mats Fägerhag har ansvarat för utvecklingsprojekt av Volvo XC40, Lynk & Co, Zeekr och Lotus. Nu varnar han för att Kina kör om Europa på grund av enorma resurser och sex dagars arbetsvecka.
– I början var det vi som lärde dem. Nu har vi i Europa mycket att lära från Kina. Elbilssatsningen de har gjort är otrolig, säger Mats Fägerhag till Dagens Industri.
En av Geelys tyngsta nyckelspelare i Sverige lämnar nu biljätten, skriver Dagens Industri. Mats Fägerhag har en lång bakgrund som teknisk chef för Saab Automobile och har varit ansvarig för hela General Motors motorutveckling i Europa.
Efter konkursen blev han utvecklingschef för Geelybolaget Cevt med 3000 anställda som utvecklade CMA-plattformen som idag används i Volvo XC40, Polestar 2 och Lynk & Co. På senare tid har CEVT arbetat med delar av utvecklingen av nya elbilsmärket Zeekr och Lotus nya elbilar, idag har CEVT 1100 anställda.
Mats Fägerhag har gjort mer än 75 resor till Kina under tio år och har på nära håll kunnat följa hur Geely förvandlats en spjutspetskoncern inom allt från fordon till satelliter och rymdteknik.
– I början var det vi som lärde dem. Nu har vi i Europa mycket att lära från Kina. Elbilssatsningen de har gjort är otrolig. Nu handlar det mesta om det digitala och smarta system. Jag skulle inte säga att Kina är bättre på mjukvaruutveckling, men det läggs in väldigt mycket resurser och det ger resultat. De jobbar sex dagar i veckan. Det är stor risk att vi hamnar på efterkälken, säger han till Dagens Industri.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter