Nu börjar det bli dags att byta till sommardäck. Om de gamla däcken är för slitna måste du byta. Ett stort däcktest från M Sverige och tyska Adac listar 50 däck från bäst till sämst. Och det lönar sig att välja toppdäcken. De har 50 procent kortare bromssträcka jämfört med de sämsta däcken som klassas som kan vara livsfarliga.
Säsongen för sommardäck är här. Från 1 april är det inte längre lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag. Och kör du på dubbdäck måste de bytas bort senast 15 april. Sommardäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, även om många rekommenderar 3 millimeter.
Däcktester är en viktig kunskapskälla om du behöver köpa nya sommardäck inför årets säsong. Tyska Adac har tillsammans med M Sverige och tidningen motor testat 50 olika sommardäck i ett av Europas största däcktest. Däcken finns nu listade från bäst till sämst. Sju däck är så dåliga att de kan vara farliga och bör undvikas till varje pris.
Sommardäckstestet har gjort på den vanliga dimensionen 205/55 R16, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.
Enligt tyska Adac är det 10 däck som är bra val och riktigt säkra med bra prestanda. Det handlar om ganska dyra premiumdäck från Goodyear, Continental, Michelin och Bridgestone som ligger i topp. Men även Nokian Tyres från Finland och Falken från Japan och de koreanska tillverkarna Kumho, Hankook och Nexen återfinns bland de bäst däcken.
De två absolut bästa däcken enligt Adac och Motor är Goodyear EfficientGripPerformance 2 och Continental PremiumContact 6, som enligt Adac sätter standarden för körsäkerhet. Samma däck har även fått topplaceringar i flera andra däcktest.
Skillnaden mellan olika däck i testet är mycket stor. När toppdäcket Continental Premium Contact 6 har stannat helt från 100 km/h, håller det usla däcket Premiorri Solazo fortfarande över 40 km/h. Det sämre däcket har nästan 50 procent längre bromssträcka, 53 meter jämfört med 36. På våt asfalt är det ännu värre: när de bästa däcken i testet har stannat, håller Double Coin DC99 fortfarande 52 km/h.
– M Sverige avråder från att köpa de däck som får underkänt i testet. En hel del av dem finns i sortimentet hos exempelvis större bildelssajter på internet, så det gäller för konsumenten att se upp med vad man klickar hem, varnar Carl-Erik Stjernvall.
Hela sju däck är underkända och är så dåliga att de kan vara farliga och skillnaden mellan en olycka och i förlängningen liv och död. Däcken har katastrofal egenskaper i regn och väta. DoubleCoin DC99 är visserligen slitstarkt, men bromssträckan på 59,3 meter från 80 km/h i väta är livsfarlig. När testvinnardäcket Continental PremiumContact 6 redan stannat, kör du förbi DoubleCoin DC99 i cirka 52 km/h.
– Olyckor i sådana hastigheter kan få dramatiska konsekvenser – så håll händerna borta från dessa däck! skriver Adac.
50 testade däck – från bäst till sämst
GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE 2 |
CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 |
MICHELIN PRIMACY 4+ |
BRIDGESTONE TURANZA T005 |
NOKIAN TYRES WETPROOF |
FALKEN ZIEX ZE310 ECORUN |
CONTINENTAL ULTRACONTACT |
KUMHO ECSTA HS52 |
HANKOOK VENTUS PRIME4 |
NEXEN N´FERA PRIMUS |
KENDA KENETICA PRO KR210 |
KLEBER DYNAXER HP4 |
FULDA ECOCONTROL HP2 |
TOYO PROXES COMFORT |
DEBICA PRESTO HP 2 |
DUNLOP SPORT BLURESPONE |
PIRELLI CINTURATO P7 C2 |
SAVA INTENSA HP2 |
SEMPERIT SPEED-LIFE 3 |
FIRESTONE ROADHAWK |
BF GOODRICH ADVANTAGE |
GT RADIAL FE2 |
ESA+TECAR SPIRIT PRO |
BARUM BRAVURIS 5HM |
VIKING PROTECH NEWGEN |
NORAUTO PREVENSYS 4 |
APOLLO ASPIRE 4G |
GITI GITISYNERGY H2 |
GENERAL TIRE ALTIMAX ONE S |
PETLAS IMPERIUM PT515 |
UNIROYAL RAINSPORT 5 |
HIFLY HF 201 |
COOPER ZEON CS8 |
WESTLAKE Z-107 |
MINERVA F 209 |
KING MEILER SPORT1 |
TOMKET SPORT |
MICHELIN E PRIMACY |
LAUFENN S FIT EQ+ |
DELINTE DH 2 |
ZEETEX ZT 1000 |
AVON ZV7 |
RADAR RPX 800 |
Underkända däck
ROTALLA RH 01 |
BERLIN TIRES SUMMER UHP 1 G2 |
LASSA DRIVEWAYS |
EVERGREEN EH 226 |
RIKEN ROAD PERFORMANCE |
DOUBLECOIN DC99 |
PREMIORRI SOLAZO |
M Sveriges råd om sommardäck:
• Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
• Spara hellre pengar på att strunta i däckhotellet än att välja billiga däck.
• Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
• Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck. Däck som presterar bra kostar ofta mer än halvbra däck. Billiga däck har ofta kortare livslängd.
• Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter