Svenska skattebetalare betalade klimatbonus på 22 miljarder kronor till elbilar och laddhybrider. Nu avslöjar Sydsvenskan att en stor bilimportör anklagas för att ha utnyttjat systemet. De fick klimatbonus för 570 bilar – hälften exporterades.
– Det är totalt bedrövligt att en stor aktör utnyttjar systemet så här. Det här är skattebetalarnas pengar, säger tidigare klimatminister Isabella Lövin (Mp).
Under ett stort antal år betalade staten klimatbonus till nya elbilar och laddhybrider. Totalt kostade satsningen 22 miljarder kronor. Men många av bilarna stannade inte i Sverige. De har exporterats av generalagenter och bilhandlare. I Norge och Danmark rullar idag många bilar som fick klimatbonus av svenska skattebetalare. När bonusen var inkasserad såldes de vidare av vissa bilhandlare och generalagenter.
Tidningen Sydsvenskan har granskat flera importörer och handlare. En aktör som sticker ut är Wismo Automotive, tidigare K.W. Bruun. De importerar bland annat Peugeot, Citroën och Opel till Sverige. Tillsammans med sina dotterbolag fick de 14 miljoner kronor i klimatbonus för 570 bilar. Enligt granskningen har hälften av bilarna nu exporterats från Sverige. Samtidigt gjorde koncernen en vinst på 582 miljoner kronor.

Wismo Group uppger att de försökt sälja bilarna i Sverige, och att bonusbilarna i många fall varit demobilar, tjänstebilar och hyrbilar.
– Vi har hanterat 30 000 bonusberättigade bilar i Sverige under dessa år. Vi har bidragit till att den svenska fordonsflottan för våra märken har blivit betydligt bättre för klimatet. Det tycker jag vi kan konstatera, säger Wismo Groups marknadsdirektör Ola Martinsson till Sydsvenskan.
Tidigare klimatminister Isabella Lövin satt i regeringen när beslut togs om bonusen. Hon är upprörd över agerandet och tycker att företagen utnyttjat det svenska systemet.
– Det är totalt bedrövligt att en stor aktör utnyttjar systemet så här. Det här är skattebetalarnas pengar. Det här gör mig upprörd! Bilhandlare och bilimportörer borde ha högre moral än så. De vet att detta är skattebetalarnas pengar, det är ingenting som de ska stoppa i sin egen ficka, säger Isabella Lövin, som numera europaparlamentariker för Miljöpartiet, till Sydsvenskan.
Även den oberoende organisationen Fordonsjuristen som verkar för verkstäders och fordonshandlares bästa i bilbranschen är kritisk till att systemet med klimatbonus tycks ha utnyttjats.
– När en Generalagent/importör medvetet lurar systemet och svenska staten på pengar, i detta fall gäller det klimatbonusen, detta får stora konsekvenser för hela fordonsbranschen. Återigen framstår vår bransch som oseriös, det bedrövligt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Många vill idag att klimatbonusen ska återinföras. Men att hitta ett system där pengarna stannar i Sverige kan vara en stor utmaning. De senaste åren har det varit lättare att sälja elbilar på export än att få dem sålda hemma i Sverige till rätt pris.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter