En av årets största och tuffaste bilnyheter är äntligen här.
Den återuppståndna modellen Ford Bronco visar upp sig.
Nya Bronco är en tuff och robust terrängbil som skapar habegär.
Nypremiären av den klassiska modellen Ford Bronco har skapat en mindre hysteri i USA och det har spekulerats i över ett år hur bilen ska se ut. Premiären sköts upp i tio dagar för att inte krocka med gripandet av O.J. Simpson, men nu är modellen äntligen här.
Nya Ford Bronco blir en tuff och robust terrängbil som kommer både som tvådörrars och fyradörrars bil. Dessutom släpps en ny mindre Ford Bronco Sport. Ford släpper sin tuffaste nyhet på många år och och enligt Ford är bilen designad för funktion framför formen. Det hindrar inte att Ford skapat en bil som genast skapar habegär. Förutom klassiska Bronco-former påminner den nya bilen om nya Land Rover Defender och en Suzuki Jimny som ätit anabola steroider. I USA kallas segmentet “rugged utility” och Fords ambition är att bli ledande där.
[Best_Wordpress_Gallery id=”111″ gal_title=”Ford Bronco”]Den största versionen har fyra dörrar och är en terrängbil med rejäl markfrigång: 294 mm med de största hjulen. Den har dessutom ett vaddjup på hela 85 centimeter. Bilen kan beställas ett med 35-tums hjul direkt från fabrik. Kunderna kan välja på två motorer, en ecoboostfyra på 270 hk och 420 Nm samt en V6:a på 310 hk och 542 Nm. Den fyrcylindriga modellen kan fås med manuell växellåda och lågväxel, men de flesta kunder kommer ta en 10-stegs automatlåda. Det finns också två olika system för fyrhjulsdrift. Ford har tagit fram nya elektroniska system som ska underlätta terrängkörning som de kallar Trail Toolbox.
Bronco kommer också som en tuff tvådörrarsmodell. Den modellen har en avtagbar hardtop. Fyradörrarsmodellen har avtagbart canvastak. Båda modellerna har dörrar som kan tas bort i olika steg. De går att ta bort helt och förvaras då i särskilda skyddsväskor. Det finns flera olika varianter av dörrar att välja till Bronco.
Insidan blir lika tuff som utsidan och är tydligt inspirerad av gamla klassiska modeller av Ford Bronco. Instrumentpanelen är en digital historia, men Ford har ändå lyckats skapa en känsla av oöm terrängbil med olika grabbräcken och behållit en hel del knappar bland annat för klimatanläggningen. Golv och en del paneler är gummerade för att tåla smuts, väder och vind. Ford använder sitt nya Sync4-infotainmentsystem och det finns en 360-graderskamera som underlättar terrängkörning med bilen.
Ford har stoppat in en hel del spännande teknik under det retroinspirerade skalet. Bland annat finns det sju olika terrängkörningslägen: Normal, Eco, Sport, Slippery and Sand, Baja, Mud / Ruts och RockCrawl för terrängkörning. Det går att få elektroniska diffspärrar till båda axlarna.
Ford Bronco kommer att ha sju trimnivåer: Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak, Badlands och den begränsade First Edition.
I USA kommer den billigaste versionen att kosta 30 000 dollar, och bilen går att förboka för 100 dollar. Men om bilen kommer till Sverige och vad den kostar är ännu inte känt. CarUp söker svenska Ford. Bilen börjar levereras till kunderna i början av nästa år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter