Italiens bilindustri går genom ett stålbåd. Efter Fiats kris har produktionen åkt ner på samma nivå som 1956.
Fiats stora nedgång har gjort att bilproduktionen i Italien har fallit till den lägsta nivån på 60 år. Biljätten Stellantis fem fabriker i landet går inte ens på halvfart. Tillverkningen vid Fiats Mirafiori-fabrik minskade med 70 procent förra året, uppger Reuters.
Fabriken tillverkar bland annat elbilen Fiat 500e. På grund av dålig efterfrågan stoppades produktionen av elbilen redan i september. Stoppet har förlängts i olika omgångar och produktionen står fortfarande stilla. För Maserati-fabriken i Modena är läget ännu värre. Där har produktionen minskat med 79 procent under 2024. Många är oroliga för Maseratis framtid som bilmärke.
I december lovade biljätten Stellantis att de ska investera två miljarder euro i Italien för att börja producera nya modeller. Bland annat ska en bensindriven hybridversion av elbilen Fiat 500e tas fram. Stellantis produktion i Italien minskade enligt italienska bilarbetarfacket från 751 384 bilar under 2023 till bara 475 090 fordon under förra året.
I november försvann 42 procent av Fiats försäljning i EU. Facken planerar nu en protestaktion hos EU i Bryssel. De vill att EU river upp målen om att biltillverkarna måste sänka koldioxidutsläppen. Vilket är något ironiskt, eftersom det är Fiats elbilar som är allra svårast att sälja.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.