Splitterny Ford Escort – såld för miljonbelopp efter budstrid

En fabriksny Ford Escort RS Cosworth har bytt ägare för en jättesumma i England. Första ägaren var rörelsehindrad efter en arbetsplatsolycka och bilen har bara körts 12 mil sedan den rullade ut från fabriken 1996. 

Efter 27 år har de flesta bilar hamnat på skroten, men det finns också bilar som är fabriksnya efter nästan tre decennier. Den här Forden kan nog beskrivas som en på miljonen. Brittiska Silverstone Auctions är specialister på exklusiva Fordbilar och häpnade när de hittade denna Ford Escort RS Cosworth. Troligen är det den minst körda Cossien som finns kvar. 

Ford Escort RS Cosworth var i likhet med Lancia Delta Integrale och Subaru Impreza WRX grupp A-bilar för vägen som tillverkades för att homologera rallybilar. Rally-Escorten delade fler delar med Sierra RS Cosworth än med den vanliga Escorten. 

Under huven hittas samma tvåliters fyra med turbo på 227 hästkrafter som utvecklats och trimmats upp av legendariska Cosworth, den ystra fyran driver alla fyra hjulen. De tidiga bilarna hade en del problem med turbofördröjning, men senare bilar gick bättre med det mindre aggregatet Garrett T25 Turbo. 

RS Cosworth tillverkades fram till 1996 då nya utsläppsregler tvingade Ford att lägga ner modellen. En av de allra sista bilarna som tillverkades har nu bytt ägare i England. På alla år har bilen bara körts 12 mil. Orsaken är att den första ägaren köpte sin drömbil efter att ha råkat ut för en arbetsplatsolycka. Han använde en del av försäkringsersättningen till Forden, men var förhindrad från att köra bilen. Sedan köptes den av en samlare för 14 år sedan. 

Trots att bilen aldrig nött asfalt har den underhållits minutiöst av Ford-specialisterna Tremona Garage i Southampton. 
– Vi har underhållit bilen sedan 2009 och när han köpte den. Var sjätte månad gick vi till förrådet och startade och körde bilen, kontrollerade den och rengjorde den. Därefter kom vi överens om att kontrollera den en gång varje år sedan 2014 utan att starta den, tills den förbereddes för denna försäljning, berättar verkstaden. 

Bilen ser exakt ut som när de rullade ut från fabriken för 27 år sedan. Inte ens den främre nummerplåten har monterats, så stötfångaren saknar borrhål. Den unika bilen fick köparna att gå igång ordentligt på Silverstones auktion i helgen, budgivningen drog iväg till 2,13 miljoner kronor.