Mot alla odds – produktionen av den lilla solbilen Sono Sion är på väg att starta. Nu visas produktionsversionen som ska tillverkas i Finland nästa år och kosta från 260 000 kronor.
I genomsnitt laddar bilen 11,2 mil solel per vecka – max 24,5 mil om solen gassar.
Solbilen Sono Sion har utvecklats under en lång rad år, och produktionsstarten har flyttats fram flera gånger. Men mot alla odds ser det ut som om bilen ska lämna prototypstadiet. Från början var det tänkt att den skulle tillverkas hos Nevs i Trollhättan, men nu är det en annan Saabfabrik som gäller – Valmet i Finland.
Bilen far ett LFP-batteri med en kapacitet på 54 kWh, med vilket en räckvidd på 305 kilometer ska vara möjlig. Dessutom finns totalt 456 integrerade solceller i karossen som kan ladda upp till 245 km räckvidd per vecka. Men i genomsnitt blir det 112 km, 16 km om dagen. Om solen inte skiner och du får tillräckligt med energi kan du ladda Sono på en snabbladdare med en hastighet på upp till 75 kW. Hemma i en laddstation ladd bilen med 11 kW.
En hel del förändringar har gjorts av karossen. Fronten är förändrad och har fått nya rakare strålkastare och bilen har blivit lite kantigare. Interiören har kvar den belysta mossan i instrumentpanelen, och bilen har begåvats med en pekskärm och en display för föraren.
Nu byggs de första exemplaren av Sion för att utföra ytterligare tester och få bilen godkänd för serieproduktion. Målet är att tillverkningen ska starta på Valmet i Finland under andra halvåret 2023. Priset ska ligga på cirka 260 000 kronor och Sono uppger att de redan har 19 000 beställningar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter