Snål detalj ger kritik till Volvos nya miljonbil

En besparing på kanske 100 kronor ger Volvo amerikansk känga. På nya EX90 har Volvo kopierat Volkswagens besparing och tagit bort knapparna till fönsterhissarna på sin miljonbil.

Efter en rad förseningar på grund av teknikproblem är det snart dags för Volvos nya satsning EX90 att komma ut på marknaden. Nu har Volvo bjudit ett stort antal biltestare till Kalifornien. Bland annat har Volvo har flugit in närmare ett dussin svenska motorjournalister till Kalifornien på en bjudresa för att få pröva bilen. Men redan nu har amerikanska experter retat upp sig på en detalj. 

Den här bilen kostar från 81 000 dollar på den amerikanska marknaden och från en miljon kronor i Sverige. Och det är inte långsökt att tänka sig att de som lägger så mycket pengar på en bil, också förväntar sig något utöver det vanliga. Den sägs också vara Volvos lyxigaste hittills.

Efter långa förseningar bjuder Volvo biltestare till Kalifornien.

Men Volvos ingenjörer har gjort en liten besparing som amerikanska experter anser vara dumsnål, något Inside EV retat upp sig på. Precis som Volkswagen gjorde på sin ID4-modell har man tagit bort knapparna till bakre fönsterhissarna i fram. Istället för fyra individuella knappar som styr varsitt fönster, har Volvo placerat dit två knappar och en omkopplare där man kan skifta mellan bakre och främre fönster. En skillnad är dock att Volvos bil är dubbelt så dyr som Volkswagens.

Enligt amerikanska motorexperter är Volvos snåla lösning rentav dum och de har retat upp sig rejält. Som indikator för vilket fönster som just nu kontrolleras har de bakgrundsbelysta tunna linjer. Men en ljus och solig dag blir de nästan omöjliga att se.

Resultatet blir att föraren tappar fokus från körningen när den får treva sig fram för att hitta rätt fönsterknapp. Anledningen till Volvos snåla manöver är besparingar. Genom att snåla in på en knapp kan man kanske spara 100 kronor per bil. Men om 100 000 bilar producera på ett år blir vinsten 10 miljoner kronor högre. Även när det gäller elstolarna har Volvo snålat in på knappar och ett enda vred ska klara flera funktioner genom ett knapptryck.
LÄS MER: