Ferruccio Lamborghinis egen Countach – slog världsrekord i pris

Världens mest exklusiva Lamborghini Countach visas nu för första gången upp i offentligheten efter att ha bytt ägare för världsrekordpris. 
Superbilen från 1980 ägdes under många år av Lamborghinis legendariske grundare Ferruccio Lamborghini.
Supermekanikern Iain Tyrrell får det nervösa uppdraget att testköra rariteten. 
– Det finns vissa stunder i livet som tar andan ur dig, och det här är ett sådant ögonblick, säger han.

Men vi tar historien från första början, och den inleddes redan 1962. Ferruccio Lamborghini hade köpt två Ferraribilar. En svart som hans fru använde, och en vit som han ofta använde för att hämta viktiga kunder i till sin traktorfabrik. 

Den vita Ferrarin krånglade ofta, kanske beroende på att Ferruccio inte var den bästa av bilförare. Inte mindre än tre gånger fick han byta ut kopplingen på Ferrarin på den närliggande fabriken. Fjärde gången kopplingen skulle bytas ut bad han sin chefsmekaniker på traktorfabriken att byta kopplingen. Han gjorde en förvånande upptäckt. Ferrarikopplingen var identisk med en billig koppling som satt på en av Lamborghinis minsta traktorer. Ferruccio Lamborghini blev arg och bestämde sig för att ställa Enzo Ferrari till svars. “Du bygger dina vackra bilar med mina traktordelar”, sa han när de sågs. Enzo svarade att Ferruccio som är traktorförare och jordbrukare inte borde klaga på världens bästa bilar. 

Ferruccio Lamborghini med sin egen Countach.

Ferruccio lovade då Enzo Ferrari att han skulle visa hur man gör en sportbil och hur en sportbil borde vara. Ett år senare stod den första prototypen av en Lamborghini sportbil klar: Lamborghini 350 GT. Lamborghini byggde snabbt upp en bilfabrik i Sant’Agata Bolognese drygt två mil från Bologna och 1964 levererades de första bilarna till kunderna. 

Trots att Lamborghini i grund och botten var en traktormekaniker som började göra egna traktorer efter andra världskriget visade sig den nya sportbilen vara ett mästerverk. Den har en V12-motor på 270 hk och en toppfart på hela 254 km/h. Med visst fog kan bilen sägas vara bättre än dåtidens Ferrari. Den hade en femväxlad låda i stället för Ferraris fyrväxlade. Den vägde bara 1050 kg och accelererade snabbare än nya Ferrari 275 GTB.

Ferruccio Lamborghini med en Miura.

Bara ett par år senare chockade Lamborghini Ferrari och världen på nytt. Lamborghini Miura presenterades och är den första superbilen med mittmotor och lättviktschassi. Bilen hade en V12-motor på 350 hk och var världens snabbaste produktionsbil 1966. Men från början var Ferruccio Lamborghini emot mittmotorbilar, men tvingas ge efter. Miura satte ett fantastiskt världsrekord på 288,6 km/h 1967.

Men det skulle komma att bli ännu mer extremt. Ferruccio Lamborghini initierade 1970 utvecklingen av en ny superbil. Lamborghini och hans ingenjörer ville ta fram en bil med en design som både var mer strömlinjeformad och som skulle chocka världen. Resultatet var den kompromisslösa Countach som visades upp på bilsalongen i Genève 1971. Men det skulle ta företaget ytterligare tre år innan bilen var klar för produktion. 

Början av 1970-talet var en besvärlig tid både för Lamborghini och världens övriga biltillverkare med oljekris och djup lågkonjunktur. Först blev det kris i Ferruccio Lamborghinis traktorbolag 1972 och han tvingades sälja av det 1972. Även biltillverkaren Lamborghini var nära att gå under och 1973, strax innan tillverkningen av Countach skulle starta, valde Ferruccio Lamborghini att sälja biltillverkaren till två schweiziska investerare. Han drog sig tillbaka till sin vingård och träffade en ny ung kvinna som han fick en dotter med vid 58 års ålder. Vingården producerade 800 000 flaskor Lamborghini-vin varje år, och innehöll också ett litet museum med Lamborghini-bilar, bland annat en Miura. 

1980 fick Ferruccio Lamborghini erbjudandet att komplettera samlingen med en Countach, modellen han 10 år tidigare tagit initiativet till, men aldrig fick uppleva. Det handlade om en röd bil som en kund avbeställt i sista stund. Bilen var lackerad röd, en färg som Ferruccio hatade kanske beroende på Ferrari, så företaget hade inget annat val än att lacka bilen vit innan den levererades. 

Ferruccio behöll bilen i många år, och efter hans död 1993 har den knappts sett offentligt. nu har bilen bytt ögare och visas upp på Youtube av den kände Lamborghini-mekanikern Iain Tyrell. Enligt Iain Tyrell har bilen just bytt ägare för ett ”världsrekordpris”, vilket betyder mer än 12 miljoner kronor. 

Trots att bilen är så enormt värdefull låter den nya ägaren Tyrell ta ut den på vägen. Det är en nödvändighet att den testas för att hitta och eliminera eventuella fel. Uppbenbarligen är bilen i toppskick för de enda fel som hittas är ett trilskande dörrlås och att kopplingen kärvar lite, något som löses med att spola ur kopplingsvätskan och lufta den. Dessutom byts ett par länkarmar i bakaxeln och en hjulinställning görs.   

Till slut är bilen klar för visa vad den går för och lämna topprestanda igen. V12-motorn ger 355 hk vilket ger bilen en toppfart på 260 km/h, men framförallt är bilen en skönhetsupplevelse med ett mäktigt ljud från den 12-cylindriga mittmotorn. Iain Tyrrell får sig en rejäl åktur. 

– Nu ska jag se om det är en Lamborghini Countach. 
Tyrrell växlar ner till tvåan och trampar gasen i botten och drar ur bilen. 
– Ja, det är en Lamborghini Countach! Den går fint på alla 12 cylindrar, och hästkrafterna är väldigt närvarande. Till och med Mr Lamborghini hade varit nöjd med det här.