Elbilen Polestar 2 slår storebror Volvos elbil XC40 P8 Recharge på biltoppen i Sverige.
I januari fick Polestar ut 150 nya bilar på vägarna mot endast 38 elektriska Volvo.
– Kan inte kommentera Volvos volym utan kan bara konstatera att de är i en lanseringsfas och lär också sälja många elbilar under året, säger Nils Rylén, marknadschef för Polestar.
Elbilsmarknaden i Sverige minskade för första gången på länge i januari. Totalt blev det 1106 nya elbilar i januari i år mot 1225 i januari förra året.
Nya elbilen Polestar 2 klarade sig dock fint trots elbilarnas tapp och blev marknadens näst populäraste elbil efter Kia Niro. Polestar fick ut 150 bilar. Det innebär att den Kinatillverkade elbilen klådde storebror Volvo inom koncernen. Volvo registrerade bara 38 elektriska XC40 under januari och slutade nia på elbilstoppen. Även i december slog Polestar Volvo med 260 bilar mot 177.
Volvo har visserligen sagt att de ska tredubbla produktionen av elbilar i belgiska Gent, men det kan bli tufft att komma ikapp Polestar. Uppstickaren lovar att komma med flera nyheter inom kort.
– Fler versioner av Polestar 2 kommer lanseras under året, och är något vi ser fram emot och som vi tror ytterligare kommer öka intresset för bilen, säger Nils Rylén.
Under 2020 sålde Polestar över 1600 nya elbilar i Sverige. Bilen lanserades på svenska marknaden i augusti. Inledningsvis drabbades Polestar av en del problem som gjorde att bilar fick bärgas och återkallas, men de tycks vara lösta nu. Volvo lär få gasa på om de ska slå lillebror.
– Trots 2020 års utmaningar är vi väldigt nöjda med hur det har gått under året och har goda förhoppningar om att även 2021 ska bli ett bra år. När det gäller volymer så har vi ju nu ett helt år framför oss, då leveranserna av Polestar 2 inte påbörjades förrän under andra halvan av året.
Senaste månaderna har Polestar bland annat lanserat möjligheten att uppdatera bilen över nätet (Over the air, OTA) och inom kort ska de som redan köpt bilen få längre räckvidd.
Nästa mjukvaruuppdatering via OTA börjar skickas ut till kunderna i slutet av februari och inkluderar bland annat förbättrad räckvidd och optimering av laddning.
Volvo tycks inte riktigt ha kommit i gång med leveranserna, men jobbar med att skruva upp kapaciteten i sin elbilsfabrik i Gent. När elbilsproduktionen kan börja i Göteborg har företaget inte kommunicerat. Däremot ska elmotorer börja tillverkas i motorfabriken i Skövde.
– Vår framtid är elektrisk och kunderna gillar helt tydligt våra Recharge-bilar. Fabriken i Gent bryter nu ny väg för resten av vårt globala tillverkningsnätverk i det fortsatta arbetet med att elektrifiera vårt modellprogram och öka vår produktionskapacitet för elbilar, säger Javier Varela, chef för Global Industrial Operations and Quality vid Volvo Cars.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter