Skoda har blivit för bra – måste göra billigare bilar igen

Nu avslöjar Volkswagen sin nya varumärkesstrategi. 
Skoda har blivit för bra och måste börja göra billigare bilar igen. 
– Skoda borde vinna över kunder från andra märken, inte från sina egna, säger försäljningsdirektören Christian Dahlheim. 

Många kunder upplever Skoda som mer premium än Volkswagen själva. Här är interiören i nya elbilen Enyaq.

Volkswagen har många varumärken i koncernen. Nu tydliggör de den kommande strategin – och det blir Skoda som får stryka på foten. Det tjeckiska märket upplevs av många som bättre än Volkswagens egna bilar. Men snart är det slut med det, enligt Automobilwoche

– Vi vill att Skoda ska attackera i de lägre prissegmenten. Skoda borde vinna över kunder från andra märken, inte från sina egna, säger VW: s försäljningschef Christian Dahlheim under en strategipresentation för journalister och investerare. 

Volkswagen uppges framöver komma att fokusera hårdare på de tre starkaste kärnvarumärkena Porsche, Audi och Volkswagen som alla tre rankas bland de 100 mest värdefulla varumärkena i världen på Interbrands lista, enligt Automobilwoche. 

Nischmodeller som Volkswagen Arteon kommer knappast finnas i framtiden, enligt Dahlheim. 

– Vi kommer inte att se sådana bilar så ofta i framtiden, säger Dahlheim.

Dagens lyxbilsköpare tycks föredra elektriska bilar, och Volkswagen tillkännager nu att Bentley ska bli ett rent elbilsmärke. Köparna är inte längre äldre gentlemen, utan yngre förmögna som vill ha en avancerad bil med hållbart drivkoncept.