Självkörande bilar får köra i Sverige – utan förare

Grönt ljus för självkörande bilar i Sverige. Tester genomförs redan utan förare bakom ratten. 
– Man kan framföra dem på allmän väg i Sverige med ett tillstånd från oss på Transportstyrelsen, säger Anders Eriksson.

Just nu rullar självkörande bilar i Sverige. Transportstyrelsen har utfärdat 73 tillstånd till 17 olika företag. Det finns sex aktiva tillstånd som gäller just nu. Det handlar om både självkörande bilar utan förare men också fordon med autonoma körsystem som har en person bakom ratten.
– I dagsläget är det sju stycken aktiva försök, men vi har inte några inrapporterade olyckor ännu, säger Anders Eriksson. 

Med tiden har reglerna tunnats ut. Nu är det tillåtet att testa bilar helst utan någon människa bakom ratten. Men myndigheten påpekar att den som startar fordonet är också den som är ansvarig för detsamma. 
– I början hade de här självkörande fordonen alltid en förare vid ratten. Det har också varit ett krav att någon ska ha händerna på ratten, men det har tagits bort, säger Anders Eriksson. 

Just nu pågår sju aktiva med försök i Sverige med självkörande bilar eller lastbilar som får köra utan förare. Grafik: Transportstyrelsen
Volvo Cars är ett av företagen som har ett aktivt tillstånd. Foto: Volvo Cars
Även Scania har tillstånd att köra utan förare på svenska vägar. Men de verkar ha haft förare som backup vid desa försök.

Utredarna har tittat närmare på fenomenet. Frågan om självkörande bilar gör det tidigare regelverket inaktuellt. Om olyckan är framme måste någon hållas ansvarig. I flera europeiska länder har man utformat regelverk.
– Det finns inga regler för automatiserade fordon i Sverige och det finns heller inget förbud mot att använda dem, skyldigheter och ansvar måste regleras, säger Hans Yngve Berg, utredare hos Transportstyrelsen.

För att få testa en självkörande bil måste du garantera att den är säker. Transportstyrelsen går igenom varje ansökan med andra berörda. Till exempel kommunerna där testerna ska utföras. 
– För att vi ska ge tillstånd måste den sökande garantera säkerheten och se till så att den inte stör trafiken. Det gör man genom att lämna in en riskanalys vid ansökningstillfället, säger Anders Eriksson.

Under testerna gör också Transportstyrelsen stickprovskontroller. Allt för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
– Vi gör tillsyn genom att åka ut och testa fordonen under en särskild rutt för att säkerställa att det inte innebär fara för andra trafikanter, säger Magnus Sjönnebring på Transportstyrelsen.

De har tillstånd att bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i Sverige

A-mobility AB
Einride AB
Einride Autonomous Technologies AB
e-Novia S.p.A./Yape S.r.l
Keolis AB
NEVS
Nobina Technology AB
Nvidia
Scania CV AB
Starship technologies*
T-engineering
Transdev Sverige AB
Trelleborgs kommun
Volvo Cars Corporation
Zenseact
Zenuity AB
ZTWO Company AB

De fetmarkerade har tillstånd för tillfället.
* – Starship har just nu ett temporärt tillstånd för förberedelse inför att vi ska bedöma försöksverksamheten på plats. Om det går väl så kommer de få ett ”riktigt” tillstånd som även kommer omfatta ett större försöksområde.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER: