I tider när allt handlar om elektrifiering går Ford mot strömmen. Tillverkaren visar upp sin nya Megazilla – en 7,3-litersmotor med 615 hästkrafter. Motorn kan lätt trimmas till 1500 hästkrafter och går att beställa hem i en låda.
Nu har Ford avslöjat alla detaljer om sin nya motor Megazilla. Den nya 7,3-liters V8:an bygger på Godzilla-V8:an men är uppvässad till hela 615 hästkrafter vid 5800 varv per minut. Vridmomentet är imponerande 868 Newtonmeter vid endast 3800 varv per minut. Motorns prestanda uppnås helt utan turbo och kompressor, så en enorm trimningspotential återstår.
– Det är ett vridmomentsmonster, säger Fords motorexpert Mike.
Motorn är en vidareutveckling av Godzilla som sitter i de nya Super Duty-lastbilarna i Fords F-serie. Megazilla kan beställas löst och kommer hem till kunderna i en låda. Den passar lätt in i motorrummet på en Ford Mustang, eller varför inte uppgradera en Volvo 940?
Megazilla-V8:an är byggd med gammalt hederligt järnsmide. Blocket är av gjutjärn, vevaxeln är smidd i stål. Vevstakarna och kolvarna är också smidda. Cylinderhuvudena är portade och polerade. Spjällhuset kommer från Mustang Shelby GT500. Utsläpp brukar vara ett mindre problem vid motorbyten, så Ford har valt att ta bort de variabla kamtiderna.
Att sätta på en turbo eller en kompressor gör att motorn ska klara effekter på över 1500 hästkrafter. Priset i USA ligger på omkring 100 000 kronor. Leveranserna i USA startar under andra kvartalet nästa år. Sannolikt är det möjligt att få den till Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter