Ferrari släpper superversionen av SF90 XX med hela 1030 hästkrafter. Lamborghini-dödaren har även lättats för att kunna flyga fram på vägen. Nu gör superbilen 0-100 km/h på sensationella 2,3 sekunder.
För första gången sedan FXX-modellen 2005 släpper Ferrari en bil med tillnamnet XX. Ferrari SF90 XX är en ny gatlegal superversion av SF90-modellen som kör ifrån nya Lamborghini Revuelto.
Superversionen av SF90 finns både som Stradale och öppen Spider. Bilarna får en fast bakvinge som ger 530 kg downforce vid körning i 240 km/h. XX har även fått ett antal luftintag på huven och nya strålkastare som ger bilen ett hårdare utseende. XX är också en lättviktsversion, men bantningen är ganska ringa. Bilen har lättats med 10 kg tack vare sportstolar i kolfiber och en lättare motor.
Drivlinan med en fyraliters dubbelturbo-V8 i kombination med tre elmotorer har trimmats och fått ytterligare 30 hästkrafter. Det lär inte vara en slump att bilen fått mer hästkrafter än Lamborghini Revuelto, Ferrari har nu 1030 mot Lamborghinis blott 1015 hästkrafter. Effektökningen har åstadkommits tack vare polerade inlopps- och avgaskanaler, nya kolvar som ökar kompressionen, V8:an har nu 797 hästkrafter. De tre elmotorerna har vässats till 233 hästkrafter.
Ferrari SF90 XX klarar sprinten upp till 100 km/h på endast 2,3 sekunder, en slipning med hela tre tiondelar. 0-200 km/h går på 6,5 sekunder, en sänkning med en halv sekund. Toppfarten är dock blygsamma 320 km/h, inte mycket med tanke på effekten. Ferrari lovar i alla fall att bilen är ruskigt snabb runt Fiorana, men håller oss på sträckbänken med den exakta tidsangivelsen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter