Hur klarar en Volkswagen Golf en krock med Scanias nya elektriska lastbil?
Bilen skrynklades ihop rejält, men lastbilens batteri fick knappt en skråma.
– Krocktestet visar förhoppningsvis att allt gick så bra som det ser ut, säger Jakob Leygraf, testingenjör hos Scania.
Just nu håller Scania på med de sista testerna av sina nya elektriska lastbilar. En lastbilstillverkare gör också krocktester, både av lastbilen i sig själv, men också för att säkerställa att bilister har goda överlevnadsmöjligheter vid en krock.
För att undersöka hur säkra de nya batterierna är i de elektriska lastbilarna lät Scania en Volkswagen Golf krascha rakt in i batteriet. Kraschtestning av en elektrisk lastbil skiljer sig något från en lastbil med förbränningsmotor. Energin från stöten måste distribueras och ska spridas i hela strukturen som omger batteriet. Det önskade resultatet är att det förvandlas till plastisk deformation och kinetisk energi i mindre kritiska komponenter.
– Eftersom vi vill att krocktestet ska vara så autentiskt som möjligt, använder vi en riktig bil för kollisionen, eftersom det lägger mycket mer stress på strukturen än om vi hade använt en barriär, säger Jakob Leygraf.
Brandmän står i full beredskap för det fall att testet skulle gå snett. Men allt visar sig gå bra. Golf-personbilen skrynklas ihop och deformationszonerna tar smällen. Och lastbilsbatteriet står pall, det får faktiskt knappt en skråma.
Redan nästa år kommer Scania med en ny elektrisk lastbil. Den första helt eldrivna lastbilen från. Scania får L- och P-hytter och batteripaket på 165-300 kWh. Batterierna placeras där motorn brukar sitta och längs med sidorna på lastbilen. Elmotorn har en effekt på 310 hk och räckvidden för det största batterier är upp till 250 km.Lastbilen kommer även som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på upp till sex mil. Förutom den elektriska 115 kW-motorn – som är placerad mellan motorn och växellådan – har hybridlastbilen en 9-liters 280–360 hk dieselmotor. Enligt Scania är de elektriska lastbilarna optimala för tysta och miljövänliga transporter i stadsmiljöer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter