Saab var 30 år före Lexus med steer-by-wire

Lexus kommer att sätta den första bilen med steer-by-wire i produktion nästa år. Vad få vet är att Saab byggde en bil med samma teknik redan 1991. Så här skapade svenska ingenjörer en Saab 9000 Turbo som kunde styras med joystick – 30 år för Lexus. 

Ratten och styrstången har sett i princip likadan ut i våra bilar i över 100 år. Tesla gjorde häromåret ett misslyckat försök att byta ut ratten mot en yoke som liknar en flygplansratt. Lexus och Toyota kommer att sätta den första personbilen med steer-by-wire  i tillverkning nästa år. Men redan för 30 år sedan tog Saabs ingenjörer fram en bil som styrdes med joystick med fly-by-wire-teknik hämtad från stridsflygplan. 

I början av 1990-talet deltog Saab i säkerhetsprogrammet Prometheus där flera biltillverkare fick miljonbidrag fö ratt ta fram nya säkerhetsinnovationer. Mercedes, BMW, Jaguar och PSA-group deltog också. I projektet utvecklades bland annat adaptiv farthållare, filbytesvarnare, förarstatusövervakning och infraröda kameror som kunde se hinder i dåliga siktförhållanden. Saab tog fram en Saab 9000 Turbo utan ratt med styrteknik hämtad från JAS 39 Gripen. Bilen kördes istället med en joystick i mittkonsolen. Joysticken skickade elektroniska signaler till elmotorer som påverkade hjulens riktning. 

Nästa år går Lexus med steer-by-wire-teknik i produktion – 30 år efter Saabs prototyp.

Flera fördelar fanns med konstruktionen, det fanns ingen ratt som riserade att skada föraren vid en krock, och ingen styrstång som kunde tränga in i kupén. Dessutom blev utrymmet för en krockkudde större. Men bilen var inte helt lättkörd, de som provkört vittnade om att även små rörelser med joysticken gav stora förändringar i hjulutslag, men de lärde sig snabbt att köra bilen rakt. Det var heller inte helt bekvämt att ha handen på joysticken under långresor.

Bilen kom aldrig i produktion, den lär ska finnas på Saabmuseet i Trollhättan, att Saabs ingenjörer låg i absolut framkant blir allt mer tydligt.