Tesla har planerat 35 nya laddstationer öppna för alla elbilsägare runt om i Sverige. Men nu stoppas storsatsningen av facket. Inga nya stationer kopplas in till elnätet. En nybyggd station i Ljungby står nu helt övergiven.
IF Metalls strejk mot Tesla har haft liten effekt på serviceverkstäderna och leveranserna av nya bilar. Men nu tycks facket ha hittat ett effektivt sätt att stoppa Tesla. Genom Sekos och Elektrikerförbundets sympatistrejk stoppas 35 nya laddstationer, uppger Dagens Arbete. Bara i år skulle 20 stationer ha öppnats. Stationer som är öppna för ägare till elbilsmärken.
Sympatistrejken gör att inga nya stationer kan kopplas in så länge strejken pågår. I Ljungby står en helt nybyggd station med 20 laddplatser övergiven på grund av att den inte får kopplas in.
– Blir ingen ström i dem så länge den här konflikten håller på, säger Ann-Charlotte Kling, ordförande för Seko Södra till Dagens Arbete.
Stoppet för att koppla in nya laddstationer är en blockad som Tesla inte klarar att gå runt. Elnätsägarna har monopol och ingen annan får jobba på deras nät.
– Jag ser det som en omöjlighet att runda det här. Kollektivavtalsteckningen bland elnätsbolagen är hög. Många av bolagen ägs ju av kommunerna och där finns i regel kollektivavtal, säger Janne Halvarsson, gruppchef på Seko Mellannorrland, till Dagens Arbete.
Här är stationerna som skulle ha öppnat
Ort | Planerad öppning |
Lund | Q2 2024 |
Hässleholm | Q2 2024 |
Hörby | Q2 2024 |
Ljungby | Q2 2024 |
Kungsbacka | Q3 2024 |
Nässjö | Q3 2024 |
Gränna | Q4 2024 |
Borås | Q3 2024 |
Göteborg Norr | Q4 2024 |
Håby | Q2 2024 |
Katrineholm | Q2 2024 |
Visby | Q4 2023 (försenad) |
Södertälje | Q2 2024 |
Eskilstuna | Q2 2024 |
Bålsta | Q2 2024 |
Västerås | Q4 2023 (försenad) |
Norrtälje | Q4 2024 |
Uppsala Gnista | TBA |
Sunne | Q2 2024 |
Vansbro | Q4 2023 (försenad) |
Falun | Q2 2024 |
Gävle Väst | Q4 2023 (försenad) |
Valbo | Q1 2024 |
Mora Norr | Q4 2022 (försenad) |
Bollnäs | Q4 2023 (försenad) |
Sollefteå | Q2 2024 |
Strömsund | Q2 2024 |
Hemavan | Q4 2024 |
Piteå | Q3 2024 |
Luleå | Q2 2024 |
Kiruna | Q3 2024 |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter