I ett tyskt test ställs en 33 år gammal Passat mot den nyaste modellen. Trots den stora åldersskillnaden skiljer sig de mindre än vad man kan tro mellan modellerna i flera aspekter.
Volkswagen Passat är en av de mest populära bilmodellerna någonsin. Passat lanserades 1974 och tillverkas än i dag. Mycket med modellen har förändrats med åren, men redan på 1990-talet hade bilen en dieselmotor som kunde köras längre än 100 mil på en tank. Carow ställde en Passat från 1991 mot en helt ny Passat som tillverkades förra året.
Båda bilarna har fyrcylindriga dieselmotorer, men den äldre modellen har en 1,6-litersmotor, medan den nya modellen har en 2,0-litersmotor. Passaten från 1991 väger dessutom 467 kg mindre än bilen från 2024, vilket självklart hjälper till så att den förbrukar mindre bränsle. Men den nya Passaten har en yngre motor med flera moderna tekniska lösningar som gör att den har 70 hästkrafter mer.
Den 33 år gamla Passaten är dessutom mindre än den nya. Det skiljer hela 32 centimeter mellan modellerna. Även om det kan se ut som om den äldre bilen har ett större bagageutrymme, så rymmer faktiskt den nya modellen betydligt mer. Nya Passat har dessutom betydligt mer plats för passagerarna där bak.
Om man ska jämföra priset mellan bilarna så hävdar Carwow att Passaten från 1991 skulle i dag ha kostat 27 000 euro, vilket motsvarar ungefär 310 000 kronor. Det är ungefär hälften av vad en ny Passat med en dieselmotor på 150 hästar kostar i dag.
Den äldre modellens motor är enkel i konstruktionen och har två ventiler per cylinder och en kamaxel.Det skiljer sig från nya Passat som har fyra ventiler per cylinder och två kamaxlar. Tyskarna från Carwow gav sig sedan ut på vägarna för att jämföra bilarnas förbrukning.
Den äldre Passaten uppmätte en förbrukning på 0,64 liter per mil och den nya lyckades registrera 0,55 liter per mil. Så på 33 år är effektivitetsutvecklingen bara en knapp deciliter per mil. Men då väger den nya 467 kg mer och är betydligt komfortablare och säkrare.
För att se hela testet kan du klicka dig vidare på klippet i artikeln. Även om de är tysktalande, går det att ha undertexter på svenska.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.