Så ska Audi laga elbilar som har brandrisk

Svenska ägare som har en Audi e-tron 55 med brandfarligt batteri kan få nya celler om batteriet överhettats. Men de kommer att tvingas köra vidare utan att kunna ladda fullt fram till våren 2025. Stora varningslappar har klistrats upp inne i bilarna. 
– En ny mjukvara kommer upptäcka eventuella avvikelser och visar då en gul kontrollampa i kombiinstrumentet och en anvisning om att uppsöka verkstad, säger Irene Bernald, PR-chef för Audi i Sverige.

Ett antal svenska ägare av elbilen Audi e-tron 55 har fått sin bil återkallad för att den har ett batteri som kan överhettas och riskerar att börja brinna. Det är långt ifrån alla bilar av modellen som är drabbade. Ägaren Björn Fahlström har berättat för Carup att han inte längre får ladda sin bil till mer än 80 procent och att han kör runt med en övervakningsutrustning. Efter fyra månader skulle han få nya besked av Audi. 
– Det passerades i mitten av juli, nu är det snart i slutet av augusti och ingen på Audi har hört av sig till mig. Men jag får väl ta och ringa dem själv, säger Björn Fahlström.

Stora varningsmärken har klistrats upp i ägarnas bilar. Flera fall av bränder har inträffat runt om i världen. Svaren från Audi om de allvarliga batteriproblemen har varit mycket knapphändiga även till Carup. Men nu berättar Audi mer om vad som ska hända med de drabbade bilarna. 

De drabbade elbilarna får på inga villkor laddas fullt.
Stora klisterlappar i bilen påminner ägarna om att inte ladda batteriet till mer än 80 procent.

– Under vissa omständigheter kan det förekomma tekniska avvikelser i laddnings- och urladdning hos enskilda moduler i högvoltsbatteriet. Högvoltsbatteriet kan då komma att överhettas. Av säkerhetsskäl är det nödvändigt att kontrollera högvoltsbatteriets batteridata och vid behov byta ut enskilda batterimoduler, skriver PR-chefen Irene Bernald i ett skriftligt svar till Carup. 

– De berörda kunderna har redan tidigare informerats och ombetts att kontakta sin Audi partner för en inspektion och vid behov ersätta enskilda cellmoduler. De har också ombetts att ladda bilen till max 80 procent för att minska belastningen på batteriet vid laddning.

Tidigare har bilarna haft en provisorisk övervakningsutrustning som övervakat att batteriet inte överhettats. Nu ska den integreras i bilens ordinarie dator och instrumentering. 
– Under de närmaste veckorna kommer berörda kunderna kontaktas igen och ombedjas att besöka sin återförsäljare. Det finns nu en ”onboard”-programvara tillgänglig som kommer att installeras. I samband med besöket kommer batteriet också kontrolleras och vid behov kan enskilda cellmoduler ersättas. Den nya mjukvaran kommer att upptäcka eventuella avvikelser och visar då en gul kontrollampa i kombiinstrumentet och en anvisning om att uppsöka verkstad.

Enligt Audi ska en slutgiltig lösning för batterierna som riskerar att överhettas vara klar första kvartalet 2025. Fram tills dess får inte ägarna ladda mer än 80 procent. Överhettningsproblemet ska lösas med en ny mjukvara och Audi hoppas slippa batteribyten som skulle kosta miljarder. 
– Kunderna kommer senare att kontaktas för en uppdatering med den slutliga versionen av mjukvaran, som förväntas kunna installeras under det första kvartalet 2025. Fram till dess ombeds kunden att begränsa batteriladdningen till 80 procent, skriver Irene Bernald i ett skriftligt svar. 

För ägaren Björn Fahlström är det en klen tröst. Han kan inte använda elbilen som han köpt för över en miljon fullt ut.
– Vi fick hyra en bil under semestern när vi skulle upp till Västerbotten, det går inte att köra några längre sträckor eftersom man inte kommer så långt på en laddning, säger han.
LÄS MER: