Ett krismöte har hållits om 2G-nedsläckningen. Nu måste bilbranschen ta fram information till bilköparna om vilka bilarna släcks ner från nätet och SOS-tjänsten eCall.
– Jag vet att importörer och tillverkare håller på att ta fram material just nu, säger Calle Beckvid på Mobility Sweden.
Konsumentverket tvingar bilbranschen att informera kunderna om att 2G och 3G-nätet kommer att stängas ner. Just nu bryter de mot marknadsföringslagen genom att inte informera. För alla som köper en ny eller begagnad bil i dag riskerar att stå med ett SOS-system som slutar att fungera i slutet av 2027. I värsta fall blir det sedan körförbud i besiktningen. Det gäller både många helt nya bilar och ett stort antal begagnade bilar. Men idag finns ingen fungerande information om vad som gäller och bilköparna får ingen information.
– När 2/3G-nätet släcks ner fungerar inte eCall-funktionen i vissa bilar. Då får man sätta sig ner och fundera på hur man bäst hanterar detta. Sveriges kommuner har redan inventerat sina system. Allt från trygghetslarm till hissar påverkar och man har sett över dem för att klara av nedsläckningen. Men samtidigt har bilbranschen fortsatt att sälja bilar med 2G-teknik, säger Calle Beckvid.
Så gott som alla bilmärken har fortsatt att sälja bilar med enbart 2G och 3G-teknik för eCall utan att informera kunderna. Men nu får de bakläxa av Konsumentverket. Efter ett krismöte lovar bilbranschen bot och bättring.
– Svaret är ja, Konsumentverket är väldigt tydliga med att fordonstillverkare, importörer och återförsäljare måste ge konsumenterna relevant information, om man köper en bil ny eller begagnad ska man få information om något slutar fungera 2027, säger Calle Beckvid.
Så fort Konsumentverket pekade med pekpinnen blev det fart på bilbranschen. Plötsligt började man febrilt att arbeta för att hitta bra metoder för att informera kunderna. Hittills har informationen lyst med sin frånvaro i bilhallarna, men snart ska det bli ändring.
– Nu håller våra medlemmar på att agera efter vad Konsumentverket vill. Man jobbar febrilt och kan inte säga något när det sker, konsumentverket kommer att följa upp att det gjorts I somras verkade branschen ointresserad av att informera konsumenterna. Men nu har de ändrat ståndpunkt och sträcker ut armen till folket.
Calle Beckvid jobbar för fullt med frågan på branschorganistionen Mobility Sweden och han förstår om bilköpare känner oro.
– Jag kan förstå folk som blir oroliga, om de köpt en fin och modern och den har funktioner som slutar att fungera.
Problemet med den nya tekniken är att det inte räcker med en enklare omprogrammering. Bilarna kräver ombyggnad för att hantera 4G och 5G för SOS-systemet. Det gamla systemet kommunicerar med ljusignaler, medan det nya använder datasignaler. Även helt nya bilar har fel modem.
– Det räcker inte med mjukvara, du måste ha en hårdvara också. Det räcker generellt inte med att göra en mjukvaruuppdatering, hade det varit så skulle detta varit hanterbart.
Det är drygt tre år kvar tills det gamla nätet kopplas bort. Alla saker som inte är uppkopplade till det nya kommer att sluta fungera, men man får hantera detta från fall till fall.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.