Räckvidd eller prestanda? I en undersökning ställs nio olika däck mot varandra och det mäts hur de påverkar räckvidd och prestanda på bilen. Skillnaden mellan däck är stor – men lång räckvidd kommer med ett pris.
Räckvidd kommer alltid vara en viktig faktor när det kommer till elbilar. Bilar med förbränningsmotorer påverkas också av vilka däck du använder. Tire Reck är specialiserade på däck och har nu utfört ett experiment där de testar hur nio olika däckmodeller påverkar en Tesla Model 3:s räckvidd och prestanda.
Det mest effektiva däcket var Hankook Ion Evo AS som förbrukade 163 Wh/km och det mest ineffektiva däcket var Michelin Pilot Sports All Season 4 som förbrukade 181 Wh/km. Skillnaden landade alltså på 18 Wh/km från det bästa till sämsta vilket visar att rätt däck faktiskt kan vara betydande för att spara energi. Skillnaden mellan det bästa och sämsta däcken är 11 procent. I praktiken skulle det kunna ge en räckviddsskillnad på 5-6 mil för en Tesla Model 3.
Under testet mättes även däckens prestanda genom att de kördes på torrt och vått underlag, men även hur bilens väghållning var och hur bromssträckan förändrades. Något intressant som upptäcktes då var att Michelin Pilot Sports 4S presterade bäst i prestandatestet, men var näst sämst när det kom till effektivitet. Hankook Ion Evo AS som presterade bäst när det kom till räckvidd var tredje sämst i prestandatestet.
Resultatet bevisar att däcken verkar vara bra på olika saker och du som elbilsägare ställs alltså inför ett val. Prioriterar du längre räckvidd eller mer prestanda. Det ska dock sägas att testet inte var vetenskapligt då några av däcken var i olika storlek, vilket kan såklart påverkat resultatet. När Tire Rack ska summera testet säger det såhär.
– Om räckvidd är din största prioritet så skaffa dig elbilsdäck, men ifall du vill ha säkerhet och prestanda spelar det inte så stor roll, säger Tire Rack.
Tabell räckviddtestet:
Hankook ION Evo AS | 163 Wh/km |
GoodYear EcoReady | 167 Wh/km |
Continental ProContact RX (T1) | 169 Wh/km |
GoodYear ElectricDrive 2 | 170 Wh/km |
Yokohama ADVAN Sport EV A/S | 170 Wh/km |
Pirelli P Zero (PZ4) | 170 Wh/km |
Bridgestone Turanza EV | 171 Wh/km |
Michelin Pilot Sport 4S | 180 Wh/km |
Michelin Pilot Sport All Season 4 | 181 Wh/km |
Tabell prestandatestets totalpoäng med skala 1-10:
Michelin Pilot Sport 4S | 7,84 |
Pirelli P Zero (PZ4) | 7,74 |
Continental ProContact RX (T1) | 7,62 |
GoodYear ElectricDrive 2 | 7,32 |
Michelin Pilot Sport All Season 4 | 7,11 |
GoodYear EcoReady | 7,10 |
Hankook ION Evo AS | 7,09 |
Yokohama ADVAN Sport EV A/S | 6,96 |
Bridgestone Turanza EV | 6,92 |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.