Nu är svenska priset klart på BMW:s superlyxiga elbil i7. Bilen kommer med bio i baksätet och kostar från 1 580 000 kr.
Häromdagen viasade BMW upp nya 7-serie, och kanske börjar man långsamt vänja sig vid det polariserande utseendet, från vissa vinklar är bilen nästan snygg. Nya BMW i7 är helt elektrisk och bygger på samma plattform och kaross som bensindrivna 7-serien. Elbilen är toppmodellen.
Nya BMW 7-serie finns nu endast med extra lång hjulbas vilket resulterar i förbättrad komfort i baksätet. Bilen mäter 5391 mm på längden, 1950 mm på bredden, 1544 mm på höjden och hjulbasen på 3215 mm. Som standard har bilen 19″ fälgar, med upp till 22″ som tillval. Den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen ska enligt BMW göra att den både klarar komfort och mer dynamisk körning.
Utseendet har redan debatterats, och kanske växer den med tiden? Häromdagen tyckte jag den var urful, men nu är jag inte lika säker. De delade strålkastarna är ett nytt särdrag hos BMW, som ramar in den stora grillen. De övre lamporna är positionsljus, varselljus och blinkers. Strax under dessa hittas Matrix LED-enheterna för halvljus och helljus.
Bilen kan fås med uppvärmda ytor i hela kupén. Med tillvalet Heat Comfort package ingår värme i armstöd och dörrpaneler fram och bak, under instrumentpanelen fram, mittarmstöd fram och ratten. De uppvärmbara ytorna tillåter en snabbare och mer behaglig uppvärmning av kupen istället för att enbart använda sig av uppvärmning av luften.
Baksätesbion BMW Theater Screen, som fälls ned från taket, kommer med en ultrabred 31-tumsskärm med 32:9 panoramaformat och 8K-upplösning. Skärmen är utrustad med smart TV-funktion och breder ut sig horisontellt över nästan hela interiören. Ljudet till filmen fås från ett Bowers & Wilkins Surround Sound System, utrustad med 4D-teknik, 18 högtalare och effekt på 655 watt.
BMW i7 xDrive60 har en elmotor på framaxeln på 190 kW / 258 hk och en på bakaxeln på 230 kW / 313 hk har bilen en total effekt på 400 kW / 544 hk och ett maximalt vridmoment på 745 Nm. Bilen tar sig från 0-100 på 4,7 sekunder och toppfarten ligger på 240 km/h. Då var det bara den lilla detaljen med priset kvar. BMW i7 xDrive60 börjar skeppats ut till kunder i Europa i november 2022. I Sverige börjar utgångspriset på 1 580 000 kr.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter