Så luras du köpa onödig garanti hos bilhandlare

Bilhandlarnas kryphål för att slippa ansvar och kostnader. De lurar kunderna att köpa onödiga garantier trots att konsumentköplagen skyddar bilköparen.
– Företaget får inte inskränka i konsumentens rätt att reklamera ursprungligt fel, de har ett ansvar, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket till Teknikens Värld.

Många som köper en begagnad bil hos en handlare blir också erbjuden en garanti som erbjuds av ett garantiföretag. Dessa garantier täcker kostnader om bilen skulle gå sönder. Men samtidigt undviker handlarna sitt eget ansvar.
– Den kan ses som en bonus, ett extra skydd. Garantivillkoren reglerar vilka rättigheter konsumenten har. Oavsett har konsumenten alltid rätt att reklamera enligt konsumentköplagens regler, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket till Teknikens Värld.

I Sverige är konsumentköplagen mycket stark. Enligt den ska bilhandlarna stå för kostnaden av ursprungliga fel upp till tre år efter köpet. Under de två första åren är den här rättigheten ännu starkare. Men om bilhandlaren övertygar kunden att köpa en garanti som kostar mellan 5000 och 15000 kronor om året kan de komma undan en stor del av kostnaden.

Många bilhandlare vilseleder konsumenter vid fel på bilen enligt Teknikens Världs granskning.

– Bilhandlaren är skyldig enligt konsumentköplagen att ta emot en reklamation och hantera den utan kostnad för konsumenten ifall felet är ursprungligt. Det gäller i tre år, men de två första åren är lagen starkare. Det innebär att fel som visar sig inom två år anses vara ursprungliga om bilhandlaren inte kan bevisa motsatsen, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket.

Till Teknikens Värld berättar en bilägare om att växellådan rasade kort efter att han köpt en bil. Handlaren vägrade stå för kostnaden. Men när verkstaden kunde visa på att felet var ursprungligt slutade det med att handlaren och garantiföretaget tvingades dela på kostnaden. Genom att hänvisa till garantiföretagen undviker bilhandlarna höga kostnader.

– Det är vanligt att det går till så och det är egentligen inget fel. Man kan gå via garantiföretaget, men det ska vara konsumentens beslut. Om kunden väljer att reklamera bilen på grund av ett ursprungligt fel till sin bilhandlare så står bilhandlaren ansvarig i två år. Kunden ska inte betala något, säger Viktoria Fredholm på Konsumentverket

Om skadan ingår i garantin så ska garantiföretaget stå för kostnaden. Man betalar bara kostnaden för garantin, men det innebär också att bilhandlaren slipper undan en kostnad som de enligt lag är skyldiga att stå för.

Om bilhandlaren vägrar att stå för reparationer av ursprungliga fel råder Konsumentverket att man ska vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, men innan anmälan skickas in är det bra att läsa på noga hur man går tillväga.
LÄS MER: