Ingen vet ännu hur gammalt ett elbilsbatteri kan bli. En ny jätteanalys av 12 198 Teslabilar visar hur mycket av den officiella räckvidden som finns kvar efter 1400-1500 dagars användande.
Batterierna i elbilar har visat sig hålla bättre än många kritiker hävdar. En ny undersökning från Recurrent uppger att mindre än en procent av batterierna på elbilar från 2016 och nyare har behövts bytas. Att många elbilar skulle kräva dyrbara batteribyten är således en seglivad myt. Dessutom har många av bytena gått på garanti. För första generationens elbilar från 2015 och äldre är dock bytesfrekvensen 13 procent, men mycket har hänt med batterikemin sedan dess.
Recurrent har också tittat på hur räckvidden har påverkats i 12 198 Teslabilar. Ett faktum är att bilarna endast hade 70-72 procent av den officiella EPA-räckvidden när de var nya. Med det i bakhuvudet låter det mindre dramatiskt att Tesla Model 3 och Model Y hade cirka 64 procent av den officiella EPA-räckvidden kvar efter 1400-1500 dagars användande.
– När ett batteri är nytt kan det bli en viss märkbar försämring när batteriet sätter sig i sitt stabila tillstånd, uppger Recurrent.
Bilens räckvidd försämras i cirka 1000 dagar, sedan har det visat sig att utvecklingen planar ut och till och med något bättre. En lustig upptäckt från Recurrent är också att räckvidden på bilarna förbättras när de är cirka 400 dagar gamla. Det tros bero på att ett slags skyddslager byggts upp i batteriet då. Tesla lämnar åtta års batterigaranti och hävdar att batterierna ska klara bilens livslängd ut. Många batterier från elbilar har visat sig så hållbara att de används för energilagring.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter