I dag finns 2500 trafiksäkerhetskameror längs de svenska vägarna. En marginell fortkörning räcker för att kameran ska blixtra. Men alla kameror är inte aktiverade – och även fast det blixtrar kan du klara dig.
I Sverige står det ungefär 2500 trafiksäkerhetskameror utspridda i landet. Enligt polisen räddar tekniken ungefär 20 liv per år, samtidigt som 70 personer räddas från att bli allvarligt skadade. För att åka fast krävs det bara att du kör sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen. Fartkameran mäter din hastighet och tar bilden på 14 meters avstånd.
Ungefär 350 000-400 000 bilder på fortkörare skickas till polisen årligen, men enbart 120 000-130 000 av bilder leder till böter. Resten sållas bort eftersom de inte är utredningsbara, skriver Vi Bilägare. Det finns olika faktorer som gör att bevisen inte håller. Det kan till exempel bero på att förarens ansikte inte syns på bilden, att registreringsskylten var skymd eller andra skäl som gör det svårt att identifiera föraren. Men det kan också handla om resursbrist, så att polisens enhet i Kiruna som utreder brotten inte hinner med allt.
LÄS MER: Stal 150 kameror – gömde dem under sin säng
Men i en del fall hamnar inte ens fortköraren på bild då en del av kamerorna är avställda. De senaste åren har varit tuffa för fartkamerorna då antalet som fälls för fortkörning rasat med 20 procent. Den enskilt största anledningen till minskningen av fortkörare har med resursbristen som gäller bland de som utreder bilderna som skickas in.
– Man har budgeterat för mer personal nästkommande år, säger Björn Thunblad, till SVT.
Inför 2024 valde Trafikverket att sätta upp fler kameror i tätorter och på motorvägar.
– För samtliga sträckor på de vägar som inte är i tunnlar har vi en mycket bra hastighetsefterlevnad – endast cirka fem procent kör fortare än gällande hastighetsgräns. I tunnlar är det inte lika bra, men bättre än innan kamerorna etablerades, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK-verksamhet på Trafikverket, till Carup.
LÄS MER: Stal 150 kameror – gömde dem under sin säng
Tunnlar tycks vara ett stort problem för svenska bilister. Listan över antal tagna fortkörare under 2023 domineras av tunnlar runt om i landet. Annars tar kameror runt trafikerade vägsträckor utanför storstäderna en del fortkörare också.
Lista – topp 20 kameror som tog flest fortkörare 2023
Sträcka | Antal |
Bräckemotet (Lundbytunneln)-Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) | 2066 |
tpl Karlberg (Norra länken)-tpl Värtan (Norra länken) | 1968 |
Hagenmotet (Gnistängstunneln)-Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) | 1791 |
tpl Nyboda (Södra länken)- tpl Lugnet (Södra länken) | 1619 |
Stolpen-Stolpen (E18 Kristinehamn) | 637 |
Glömsta-Jordbro | 633 |
Hedkärra-Jönsbacken | 629 |
Troxhammar-Färentuna | 626 |
Tveta kyrka- | 626 |
Rydbokorset-Kulla vsk | 625 |
Skrubba-Handen | 624 |
Fisksätra-Saltsjöbaden | 624 |
Överhörnäs-Överhörnäs | 624 |
Åkersberga-Roslags Kulla | 622 |
E45 Stallbackabron-. | 620 |
Rv70 Enköping-Sala | 618 |
Gottröra-Rösa | 614 |
Kätterud-Kätterud | 614 |
Kungälv-Ytterby | 609 |
Fagerfjäll-Fagerfjäll | 608 |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.