Så låter Bugattis nya V16: ”Ren motorporr” 

Bugattis nya gigantiska monstermotor är här. V16 är den första i sitt slag – och har ett väldigt speciellt ljud.
– Deras nya V16:a är riktig ingenjörskonst, säger Top Gears reporter. 

Det var i början av året det stod klart att Bugatti skulle lämna sin berömda W16-motor som varit företagets flaggskepp i flera årtionden. I stället skulle biltillverkaren satsa på en hybrid V16-motor. Något vi inte sett på över 80 år, men nu är den här.
– Det här är ren motorporr, säger Top Gears reporter. 

Den nya mittmonterade V16-motorn Bugatti tagit fram har konstruerats av det brittiska företaget Cosworth. Med en slagvolym på 8,3 liter kan den gå upp till 9000 varv per minut och är ensam kapabel till 1000 hästkrafter utan någon turbo. Men det är inte allt. Tillsammans med tre stycken 250 kW elmotorer kommer den att kunna generera 1800 hästkrafter. Bara på sin elektriska drivkraft kommer bilen ha en räckvidd på 59 kilometer.

Den nya V16:an är en massiv pjäs och är 99 cm lång. Med sina 16 cylindrar kommer nya Bugatti Tourbillon vara kapabel att göra 0-100 km/h under två sekunder med en maxhastighet på 445 km/h.

Ljudmässigt har vi inte fått höra tidigare hur V16:an låter. Men när Top Gear besöker Cosworths anläggning får vi ett smakprov som lär imponera på de flesta.
– Helt galet, jag har svårt att förstå själv vad den faktiskt låter som. Den har riktiga F1 vibbar, säger Top Gears reporter. 

Men chansen att få höra ljudet från V16:an ute på vägarna dröjer i två år till. Den första bilmodellen att utrustas med denna monstermotor är Bugattis nya modell Tourbillon som hade premiärvisning förra veckan. Den levereras ut först 2026 och kommer att göras i 250 exemplar, med en prislapp på cirka 43 miljoner kronor. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester