Bilägaren Jaan som krävdes på 15 751 kronor för en månads laddning har fått stor uppmärksamhet. Nu vill laddoperatören Virta förklara hur Jaan kunde drabbas av chocknotan.
– I pedagogiskt syfte kan det jämföras med att parkera sin bil framför en obemannad bensinpump, säger Martin Lundgren, landschef i Sverige för Virta Global.
För den som gör fel vid en publik laddstolpe kan det bli dyrt. Solnabon Jaan Vaks laddade sin laddhybrid på nätterna under en månad vid bostaden i Solna. När hans konto spärrades upptäckte han att notan var uppe i 15 751 kronor. Och allt var korrekt – enligt laddoperatören är det Jaan som gjort fel.
– Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat. Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket. Sen insåg jag att jag missat en nolla, säger han till Mitt i.
Laddoperatören Virta vill betona att de inte gjort något fel och att allt är korrekt. All information om kostnaderna framgick i deras app. Det har dock valt att inte kräva in Jaan Vaks skuld på 15 751 kronor från det spärrade kontot. Enligt Virta har bilen laddats även på dagtid.
– Bilen har inte endast stått på laddning på nätterna utan upp till 48 timmar och majoriteten långt över de 12 timmar som parkeringsskylten på bilden visar; det är vad som orsakat de höga kostnaderna, uppger Sverigechefen Martin Lundgren i ett skriftligt svar.
Virta uppmanar också alla kunder att kontrollera vilka vilor som gäller i deras app.
– Alla kostnader framgår alltid i appen som Jaans laddbricka är kopplad till. Kunderna uppmanas både när de registrerar sig i appen, beställer en laddbricka och aktiverar laddbrickan att alltid kontrollera priser i appen innan laddning påbörjas.
Vem som äger stolpen, vem som tar betalt och vem som är laddoperatör verkar vara en komplex historia som inte är helt lätt att förstå. Stolpen ägs av en annan aktör än Virta. Virta för erbjudandet vidare till sina kunders användare. Hängde ni med?
– Det är inte Virta som tar betalt för stolpen; den ligger hos en annan operatör. Att det är max två timmar stämmer inte; efter två timmar har ovan nämnda operatör beslutat att ta ut en timtaxa och parkeringsägaren har satt en maxgräns på 12 timmar. Dessa priser och regler framgår även det i appen, säger Martin Lundgren.
Enligt Virta kan det jämställas med att parkera en bensinbil framför pumpen, något som kan vara svårt att förstå som bilägare. Inte sällan står många laddplatser tomma och det är lockande att parkera sin bil där istället för att leta efter parkeringsplats.
– Det är viktigt att understryka att detta inte är en parkeringsplats med laddning utan en publik laddplats, vilket framgår av p-skyltar och information i den app man använder, vilket orsakat den höga räkningen. I pedagogiskt syfte kan det jämföras med att parkera sin bil framför en obemannad bensinpump, avslutar Martin Lundgren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter