Så avslöjar experten Teslas farliga fel

Tesla Model S och Model X har ett välkänt problem med länkarmar som kan brista. Nu avslöjar verkstadsexperten Fredrik Grufman hur felet går att upptäcka – innan haveriet.
– Den har inte gått sönder ännu, men det är på gång, säger Fredrik Grufman.

Många ägare av Tesla Model S och Model X har haft problem med sina länkarmar och tvingats byta ut dem. Det är ett välkänt typfel hos modellerna på bilar som är tillverkade före augusti 2017. I Kina har bilarna fått återkallas efter att myndigheterna ställt krav, men i Europa har Tesla hittills valt att ignorera problemet och inte gjort en återkallelse av bilarna.

En som tidigare varit kritisk mot Tesla och varit tydlig med att han tycker att tillverkaren borde återkalla bilarna med felet är motorgurun Fredrik Grufman på Grufman Bil. Enligt honom kan felet få väldigt tragiska konsekvenser och hade kunnat orsaka en dödsolycka. Men i ett av hans senaste klipp på Youtube avslöjar verkstadsexperten hur det går att upptäcka felet innan det är för sent. 

Enligt Fredrik Grufman själv hade han inte sett det tidigare, men nyligen upptäckte han att det faktiskt går att se sprickbildningar på den undre länkarmen om man undersöker den närmare.
– Ser ni sprickan där?, säger verkstadsexperten.
Fredrik Grufman hoppas att avslöjandet ska hjälpa andra så att felet upptäcks innan länkarmen går sönder.
– Det här är viktigt för er som håller på med besiktningar och fordonskontroller, säger han. 

På Carup har vi tidigare skrivit om två av våra läsare som båda ägde en Model S från 2016 och drabbades av felet. Caroline Torbjörnsen från Sundsvall körde sin Tesla som då rullat 12 500 mil när det plötsligt smällde till.
– När jag börjar närma mig hemmet smäller det plötsligt till i bilen och den börjar kränga kraftigt. Jag blev livrädd, men hade jag tagit motorvägen hade jag kunnat dö, säger Caroline Torbjörnsen.

Caroline Torbjörnsen från Sundsvall har drabbats av brusten länkarm på sin Tesla Model S.

Förra året valde den amerikanska organisationen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) att enbart ge Tesla en rekommendation om att byta ut de felaktiga länkarmarna efter en fyra år lång utredning om felet. I Sverige bedriver Transportstyrelsen en utredning efter att de fått in flera anmälningar om problemet. De har tidigare kommenterat utredningen så här.

– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transportstyrelsen, till Carup.
LÄS MER: