Volvo Cars starka inledning på 2023 fortsätter. I april ökade försäljningen med 10 procent. Försäljningstillväxten drevs främst av företagets helt eldrivna bilar.
I april utgjorde Volvo Personvagnars elektrifierade Recharge-modeller, med en helt elektrisk eller plug-in-hybriddrivlina, 40 procent av alla sålda Volvobilar globalt. Elbilar utgjorde 17 procent av försäljningen.
För perioden januari-april nådde Volvo Personvagnars försäljning 214 914 bilar, en ökning med 10 procent jämfört med förra året.
Försäljningen i Europa ökade till 20 804 bilar för april, en ökning med 5 procent jämfört med förra året. Andelen Recharge-modeller nådde 63 procent av den totala försäljningen i regionen.
Försäljningen i Kina nådde 12 543 bilar, en ökning med 46 procent jämfört med april 2022. Försäljningen av Volvo Cars Recharge-modeller ökade med 86 procent, vilket motsvarar 10 procent av den totala försäljningen i Kina.
I USA gick det tyngre. Försäljningen i USA minskade med 4 procent i april till 9 611 bilar. Andelen Recharge-modeller nådde 31 procent av den totala försäljningen i regionen.
I april var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning av 16 658 bilar (2022: 14 952 enheter), följt av XC40 med en total försäljning på 13 740 bilar (2022: 13 876) och XC90 på 8 1729 bilar (82 029: enheter).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter