Porsche satsar hårdare på att utveckla syntetiska bränslen. Sportbilsmärket går in med totalt en miljard för att göra bensin av vatten och koldioxid från luften.
– Bränsle ger ett viktigt bidrag till klimatskyddet och kompletterar vår elektromobilitet på ett meningsfullt sätt, säger Barbara Frenkel, inköpsdirektör på Porsche AG.
Trots de stora framgångarna med nya elbilen Taycan tror Porsche på en framtid för förbränningsmotorer. De går nu in med ytterligare 700 miljoner kronor i HIF Global som bygger anläggningar för syntetiska e-bränslen. Bolaget har redan en pilotanläggning i Chile som är nästan utsläppsfria. Även Siemens och ExxonMobil deltar i projektet. De nya pengarna ska användas till att bygga fler anläggningar i Chile, Australien och USA.
– Bränsle ger ett viktigt bidrag till klimatskyddet och kompletterar vår elektromobilitet på ett meningsfullt sätt. Genom att investera i industriell eFuel-produktion utökar Porsche sitt engagemang för hållbar mobilitet ytterligare, säger Barbara Frenkel på Porsche.
De nya anläggningarna tillverkar syntetiskt bränsle genom att dela vatten till väte och syre, en process som drivs av vindkraft. Sedan fångas koldioxid upp från luften och sätts ihop med vätet. Resultatet är metanol, som sedan kan omvandlas till eFuel, en slags bensin. Resultatet är att det går att köra nästan Co2-fritt med förbränningsmotorer. Porsche uppger att produktionen av bränslet ska starta i mitten av 2022.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter