Porsches ikon säljs på auktion. Den här klassiska modellen byggdes egentligen för rally.
I början av 1980-talet hade Peter Schutz tagit över rodret hos Porsche. Han satte genast ner foten mot sina föregångare. Schutz förstod att varumärkets kronjuvel var dess redan då klassiska modell Porsche 911.
Peter Schutz gav ingenjörerna på Porsche i uppdrag att bygga en superbil med 911 som grund. Han ville ha en kärra som kunde konkurrera på rallybanan runt om i världen och som lyfte upp märket till samma nivå som Lamborghini och Ferrari.
Arbetet skedde under ett stort hemlighetsmakeri i Stuttgart. Men 1983 kunde man visa upp en prototyp på den stora bilmässan i Frankfurt. Då kallades den för Prototype B och hade bara grundkarossen gemensamt med sin urmoder 911. Resten var utbytt, med kolfiber och aluminium i karossen. Dessutom hade man utvecklat ett nytt spoilerpaket i sin vindtunnel för att skapa aerodynamiska förutsättningar som skulle utklassa konkurrenterna.
Produktionen kom igång 1986 efter många förseningar. Modellen drog ut på tiden och kostade massor med pengar. Men Porsche hade lovat att bygga i alla fall de 200 exemplar som internationella motorsportförbundets FIA krävde för att man skulle få vara med och tävla.
När produktionsbilen kom ut i handeln var det den snabbaste någonsin. Överlägsen alla konkurrenter gav Porsche ett signum som man skulle ta med sig över lång tid. Men 959 gjorde ingen succé på tävlingsbanorna. Det blev aldrig några stora triumfer. Men att det bara byggdes 292 exemplar någonsin i kombination med dess historia gör 959 till en speciell bil. Det är inte ofta som ett exemplar kommer ut till försäljning.
Det här exemplaret är dessutom en av 29 tillverkade ur Sport-versionen. Bilen har en sexcylindrig Boxermotor med 444 hästkrafter, den säjs av auktionsfirman Bring a trailer och den avslutas den 16 januari. Dessutom har den servats och uppdateras av Porschespecialisten Bruce Canepa.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.