Bildspecial: Nya Porsche 911 GT3 med 510 hk varvar till 9000 rpm

Nu visar Porsche upp nya 911 GT3.
Supermodellen av 911 får 510 hk och racingteknik. Varvstoppet liggger på 9000 rpm.
Bilen sägs vara den perfekta körmaskinen som klarar både bana och vardagskörning.

Nya Porsche 911 GT3 är utvecklad i nära samarbete med Porsche Motorsport och är späckad med racingteknik. Bland annat har GT3 av 992-generation en framvagn med dubbla länkarmar hämtad direkt från racingbanan.

Framvagnen har dubbla länkarmar. Den ställbara bakspoilern säkerställer marktryck vid bankörning. Foto: Porsche

Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 510 hk bygger på drivlinan i 911 GT3 R och är därmed beprövad i långloppsracing. Det är en motor för bilentusiaster som älskar högvarviga racingmaskiner. Sugmotorn har ingen konstgjord hjälp av turbo, utan varvar ända upp till 9000 varv per minut.

Samma boxersexa används också i nya 911 GT3 Cup. Enligt Porsche är den nya bilen lika perfekt på bana som vid vardagskörning.

Nya 911 GT3 har en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) Från 0 – 100 km/tim tar det endast 3,4 sekunder. För de riktiga entusiasterna så erbjuder Porsche den nya modellen också med en sexväxlad manuell växellåda.

GT3 finns förstås med sexväxlad manuell låda. Foto: Porsche

I prestandaläget ökar de manuellt inställda ving- och diffusordelarna det aerodynamiska trycket för att klara kurvor i högre hastighet. Det är dock enbart avsett för bankörning.

På Nürburgrings nordslinga, satte 911 GT3 rekord under slutfasen av utvecklingsarbetet. Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarade 911 GT3 på 6:55,2 minuter.

GT3 var rekordsnabb runt Nürburgring. Foto: Porsche

Trots bredare kaross, större hjul och andra tekniska nyheter, väger nya GT3 inte mer än föregångaren. Med manuell växellåda är tjänstevikten 1 493 kg och med PDK 1 510 kg.

Hemligheten är att främre huven är  av kolfiber (CFRP), rutor av lättviktsglas, optimerade bromsskivor och smidda lättmetallfälgar. Sportavgassystemet minskar vikten med ytterligare 10 kg.

Track screen är nytt för GT3. Foto: Porsche
Skalstolarna sparar viktiga kilon. Foto: Porsche

En nyhet när du sitter bakom ratten är en track screen: med ett knapptryck reduceras informationen på de digitala skärmarna till vänster och till höger om den centralt placerade varvräknaren, graderad till 10 000 v/min, för att istället informera om däcktryck, oljetryck, oljetemperatur, bränslenivå och kylvattentemperatur, viktiga uppgifter vid bankörning.

Som tillval till GT3 finns lättviktstak tillverkat i exponerad kolfiber.Även ytterbackspeglar med skal av kolfiber finns att tillgå

Nya 911 GT3 kan beställas redan i dag och kommer till svenska återförsäljarna i juni 2021. Svenskt pris från 1 840 000 kronor.