Porsche Macan kommer i en ny lättare specialversonen kallad Macan T. Bilen får sportigare chassi och 265 hästkrafter från den lätta fyrcylindriga turbomotorn.
Bokstaven T står för ”Touring” och har hos Porsche sedan 60-talet kännetecknat modeller som erbjuder en särskilt körupplevelse. Puristerna må invända, men Porsche säger att det är i samma anda som Porsche 911 T från 1968 man nu släpper Macan T.
Den får ett sportigare chass och, en lätt tvåliters turbomotor och positionerar sig mellan Macan och Macan S.
Jämfört med 2,9-liters biturbo V6-motorn i Macan S och GTS är drivlinan i Macan T 58,8 kilo lättare över framaxeln. Det ska ge god acceleration från stillastående och optimala kurvegenskaper.
Motorn i Macan T utvecklar 265 hk med ett vridmoment på 400 Nm. Som vanligt när det gäller Porsche Macan är motorn kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda (PDK) och Porsches fyrhjulsdriftsystem Porsche Traction Management (PTM).
Med Sport Chrono-paketet, som är standard, inklusive körlägesväxlare med Sport Respons-knapp på ratten, accelererar Macan T från 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim.
Macan T är den enda Porsche-modellen som i standardutförande kombinerar stålfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM), i kombination med 15 mm sänkt kaross. Krängningshämmarna fram är styvare och med optimerad chassiinställning har perfekt harmoni uppnåtts mellan bil och drivlina. Resultatet är, enligt Porsche, mycket direkt styrrespons och kvicka köregenskaper.
Bilen får designdetaljer lackerade i Agate Grey Metallic i fronten, på sidorna och baktill. Interiört har Macan T sportstolar, åttavägs elektriskt justerbara och eluppvärmda
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter