Porsche tvingas nu backa i omställningen till elbilar. Planen var att lägga ner bensindrivna Porsche Cayenne – men modellen räddas nu kvar och får ett förlängt liv.
– Omställningen till elbilar kommer att ta längre tid än vi antog för fem år sedan, uppger Porsche.
Porsche är ett av de företag som gått längst när det kommer till att lägga ner befintliga modeller och ersätta dem med elbilar. Storsäljaren Porsche Macan läggs ner som bensinbil och ersätts av den nya elbilen Macan. Porsche Boxster och Cayman är på väg att ersättas av en elbil, men har redan lagts ner i Europa. Elbilen Porsche Taycan är en storsäljare, men har tappat rejält på slutet.
Porsche hade planerat att även lägga ner den bensindrivna Cayenne, men nu backar företaget, uppger Automobilwoche. De kommer att rädda kvar Cayenne och låter bilen leva parallellt med en eldriven version, uppger “en flexibel drivning är mycket viktigt”. Det innebär att köparna kommer att kunna fortsätta köpa Cayenne med bensinmotorer i ytterligare ett antal år. Förra året såldes 95 000 Cayenne med förbränningsmotor.
De fortsätter dock på den inslagna vägen med att lägga ner Porsche Macan med bensindrift. Porsche uppger att de har 15 000 förbeställningar på nya elektriska Macan. Planen var att ha 80 procent elbilar år 2030, ett mål som nu kommer att bli svårt att infria. Porsche backar nu från målet och säger att det är “beroende på kundernas efterfrågan och utvecklingen av elektromobilitet i världens regioner”, enligt Automobilwoche.
Porsche tvingas nu också dra ner på tillverkningen av elbilen Porsche Taycan som just presenterats i en ny och förbättrad version Tidigare byggdes bilen i treskift, men den ska enligt uppgifter nu bara byggas i ett skift.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter