Porsche 911 Dakar är här: Stentuff höjd sportbil för terrängen

Porsche släpper terrängmodellen av Porsche 911 Dakar. Den tuffa äventyrsbilen är höjd med 5 centimeter och luftfjädringen kan lyfta den till 8 centimeters markfrigång. Enligt Porsche kan bilen terrängköras i ”High Level” i upp till 170 km/h. 

När vi inte trodde att Porsche kunde komma på fler modeller av 911 kommer den kanske coolaste varianten någonsin: Porsche 911 Dakar. Bilen kommer i en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar som lär sälja slut i ett nafs. 

Namnet 911 Dakar är en hyllning till Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Bilen kan fås med det tuffa tillvalet Rally Design Package som liknar den ikoniska vinnarbilen.

Bilen är höjd med hela 50 mm jämfört med en vanlig 911 Carrera. Lyftsystemet, som är standard, kan lyfta bilen fram och bak ytterligare 30 mm. Det innebär att 911:an fått lika hög markfrigång som många SUV:ar.  Med inställningen ”High Level” kan bilen terrängköras i hastigheter upp till 170 km/tim. När det går fortare sänks bilen. 

Bilen fårkraftiga terrängdäck av märket Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 fram och 295/40 ZR 20 bak).Det kraftiga däckmönstret är 9 mm djupt och de förstärkta däcksidorna och slitbanan består av två stomlager. Enligt Porsche ska de vara mycket motståndskraftiga mot skärskador. 

Det finns rejält med kraft för uppförsbackarna i terrängen. Boxersexan med dubbelturbo är på 480 hk och ett maximalt vridmoment på 570 Nm. Terrängbilen klarar 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. Men på grund av terrängdäcken är toppfarten maximerad till 240 km/h. 

Som standard är motorn kopplad till en åttastegad PDK-låda och till Porsches fyrhjulsdriftsystem. I standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning, motorfästen från 911 GT3, och ett aktivt antikrängningssystem (PDCC). Bilen får en inställning kallad Rallye Launch Control, som ger bättre acceleration på löst underlag och tillåter att hjulen kan slira med upp till 20 procent.

911 Dakar får en ny fast monterad bakvinge gjord av CFRP, även huven till det främre bagageutrymmet är gjord av CFRP, med effektfulla luftutsläpp lånade från 911 GT3. 

Exteriören har har terrängbilsdetaljer som röda bogseröglor i aluminium fram och bak, breddade hjulhus och trösklar, skyddsplåtar av rostfritt stål fram och bak och längs sidorna. Luftintagen längst ut på sidorna av den nyutformade fronten skyddas mot grussprut med raster av rostfritt stål.

På taket till Porsche 911 Dakar finns ett 12-volts eluttag för strålkastare till takräcket, som erbjuds som tillval. På takräcket, som får bära 42 kg, går det utan problem att lasta rallyutrustning som vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar.

Bilen saknar baksäte för att spara vikt. Lättviktsglas och ett lättviktsbatteri reducerar vikten ytterligare och gör det möjligt för Porsche 911 Dakar att vägas in på bara 1 605 kg – endast tio kg mer än 911 Carrera 4 GTS med PDK. 

Nya Porsche 911 Dakar kan beställas från och med nu och kostar i Sverige från 2 480 000 kronor. Skynda dig till Porschehandlaren, det lär bli huggsexa om den här modellen.