Fartsyndarna kan andas ut – polisens nya super-Volvo låter vänta på sig.
Bilarna med 360°-kamera och radar försenas till efter sommaren innan de kan börja jaga kriminella och fartsyndare.
– De första bilarna kommer att lämna fabriken inom kort, men innan de tas i ordinarie drift inom polisen ska IT-system testas och verifieras och användarstöd anpassas, säger Irene Sokolow vid polisens presstjänst till CarUp.
Häromdagen rapporterade CarUp att polisens nya Volvobilar av XC60-modell snart är på väg ut till polisens olika regioner. Enligt uppgifter i bland annat Expressen skulle bilarna börja tas i bruk i region syd redan i sommar. CarUp har försökt få exakt besked från polisen om de exakta tidpunkterna för landets olika regioner.
– De uppgifter som finns i Expressen/KvP om att de skulle tas i drift redan till sommaren i region syd stämmer inte. De första bilarna kommer att lämna fabriken inom kort, men innan de tas i ordinarie drift inom polisen ska bland it-system testas och verifieras och användarstöd anpassas, säger Irene Sokolow vid polisens nationella presstjänst.
Totalt får polisen 2 200 nya Volvobilar under de närmaste åren. De patrullerande och utryckande poliserna får Volvo XC60 B5 Diesel med polismålning, mildhybrider med 235 hk. Polisen har fått en del kritik för att de väljer dieselbilar när elektriska alternativ börjar finnas.
De nya bilarnas radar kan mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet.
Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.
Enligt tidigare tidningsuppgifter skulle bilarna gå ut i trafik redan i sommar, det dementerar polisen. Det tycks dröja till efter sommaren innan all utbildning av poliserna och kontroll av bilarna är klar.
– Något datum för när de första bilarna kan börja användas operativt, inklusive den nya teknik de är utrustade med, går därför inte att ange exakt i nuläget, säger Irene Sokolow.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter