Polestar har avskaffat bakrutan för sina nya bilmodeller Polestar 4 och 5. Nu förklarar märket vad som ligger bakom det revolutionerande beslutet.
Ända sedan bilens barndom har vi vant oss vid att det ska finnas en bakruta på bilen. Men nu ställer Polestar allt på ända genom att avskaffa bakrutorna på sina nya bilmodeller. Kameror har gjort rutan överflödig. Dessutom har många nya bilar dålig bakåtsikt genom att nackstöd och små sluttande rutor skymmer sikten.
Polestar 4 som premiärvisades tidigare i år väckte uppmärksamhet genom att inte ha någon ruta. Nu har märket även visat den färdiga versionen av Polestar 5 som inte heller har någon bakruta. Det verkar som märket bestämt sig. Nu förklarar Polestars globale PR-ansvarige för teknik och design, Graeme Lambert, vad som ligger bakom revolutionen.
Lambert uppger för Inside EV att en viktig anledning var att Polestar ville ha en låg och elegant taklinje med ett glastak i full längd, något som helt enkelt inte gick att skapa med en bakruta. Dessutom får bilen en betydligt bättre vridstyvhet genom att den strukturella delarna som binder ihop karosssidorna kan få ta större plats och sättas längre bak. Det uppges ge bättre väghållning och krocksäkerhet.
– Hur ofta tittar du egentligen bakåt? säger Graeme Lambert till Inside EV.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter