Nu kommenterar Polestars vd Thomas Ingenlath för första gången stämningen från Citroën – och han är rejält uppretad.
Polestar anklagas för att ha kopierat Citroëns pilar – och har fått säljförbud i Frankrike.
– De attackerar min ära, under 25 år har jag bevisat att ingenting ligger längre ifrån mig än att kopiera andra, säger han till tyska ntv.
Polestars vd Thomas Ingenlath har en lång bakgrund inom bildesign och ligger bakom många unika bilmodeller från Volvo, Skoda och Volkswagen. Han har jämförts med Elon Musk, men är betydligt mer lågmäld och yvig än Teslas vd. Men Citroëns stämning av Polestar tycks ha retat upp honom rejält. Trots att många inte ser någon likhet mellan logotyperna har en fransk domstol utdömt sex månaders säljförbud och böter till Polestar.
– För att vara ärlig känner jag att min ära är attackerad. Jag har arbetat med varumärken och design hela mitt liv och jag föreställer mig också att jag har bevisat på 25 år att ingenting är längre ifrån mig än att kopiera andra. Vi byggde upp Polestar-varumärket med så mycket omsorg och uppmärksamhet på detaljer, och om det bara hade varit vagt märkbart att den stiliserade Polestar-stjärnan hade något att göra med Citroën-romberna eller DS-bokstäverna skulle jag ha dem direkt ha stoppat det, säger han till Ntv.
Enligt Ingenlath kom idén till Polestars logotyp utan inspiration från någonting annat, från ingenstans.
– För att göra en lång historia kort. Plagiatanklagelsen är inte bara oärlig, den är också helt falsk.
Ingenlath berättar också i intervjun att han tror att alla bilmärken i framtiden blir elektriska varumärken, och att konkurrensfördelen som elbilsmärke är något övergående.
– Det måste sägas att elektrisk mobilitet fortfarande är en unik försäljningsargument just nu, men för framtiden måste vi leva med det faktum att alla märken ändå blir elektriska varumärken.
Han gör också klart att Polestar inte avser att hoppa på sökerhetståget med en fartspärr vid 180 km/h.
– Nej, vårt officiella uttalande är mycket tydligt: Vi följde inte med på denna självbegränsning till 180 km / h med Polestar och kommer inte att göra det. Och på något sätt var det nästan en gåva för oss, eftersom det tydliggjorde varumärkesdifferentieringen. Ansvaret för trafiksäkerheten ligger hos föraren av en Polestar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter