Polestar kommer med ytterligare en ny elbil efter Polestar 7. En helt ny modell ska ersätta Polestar 2. Bilarna ska också få sportigare och mer självsäkrert designspråk.
– Jag har bett designchefen lyfta fram prestandan hos våra bilar lite mer. Jag tror inte att de ser riktigt lika kapabla ut som de faktiskt är, säger vd Michael Lohsceller till Autocar.
Förra veckan berättade Polestar att de håller ta fram den nya mindre SUV:en Polestar 7. Många trodde då att den ska ersätta deras första elbil Polestar 2.Men nu avslöjar vd Michael Lohscheller i en intervju med Autocar att de utvecklar en direkt ersättare till sedanmodellen Polestar 2 som nu är sex år gammal. Polestar ska i framtiden ha ett program med sex modeller som sträcker sig från sedanen Polestar 2 till den nya mindre SUV:en Polestar 7.
Märket har hyllats för sin design som mejslades ut under förra vd:n Thomas Ingenlath. Men nya vd:n Michael Lohscheller, med bakgrund som ekonom, är inte helt nöjd. Han har beordrat en lättare översyn av bilarnas formspråk under nye designchefen Philipp Römer. Kanske får vi till och med se lite gladare färger.
– Det vi har uppnått hittills är riktigt bra. Men jag ber Philipp att lyfta fram prestandan hos våra bilar lite mer. Jag tror inte att de ser riktigt lika kapabla ut som de faktiskt är. De borde se lite mer självsäkra ut; de är kanske lite för blygsamma. Men jag förväntar mig inga radikala förändringar, och hur formgivarna faktiskt uppnår dessa subtila förändringar kommer att vara upp till dem, säger vd Michael Lohscheller till Autocar.
Polestar har fortfarande inte bestämt var de ska tillverka nya Polestar 7 som ska byggas i Europa. Att använda den gamla Saabfabriken i Trollhättan för att bygga en helsvensk bil kan vara en möjlighet. Men mer troligt är produktionen hamnar i Volvos nya fabrik som just nu byggs i Kosice i Slovakien.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.