Per Gessles bilsamling krossar börsen – värd över 100 milj

Per Gessles bilsamling ökar i värde och krossar börsen som investering. Trots att stjärnan nyss gjort ett klipp på att sälja en Ferrari är samlingen nu värd över 100 miljoner.

Den är inte störst, men det är absolut en av de finaste bilsamlingarna i Sverige sett till vilka bilar som ingår. Artisten Per Gessle har i många år målmedvetet samlat på sig några av världens mest exklusiva bilar, främst Ferrarimodeller. Notabelt är att Per Gessle föredrar gråa Ferrari, endast tre av bilarna är röda.

För Per Gessle har bilarna sannolikt varit en bättre investering än börsen de senaste åren. Medan aktier har störtdykt har bilarna fortsatt att ha gyllene tider. Trots att Per Gessle nyligen drog in omkring 40 miljoner kronor på att sälja den ena sina två Ferrari LaFerrari är samlingen idag värd över 100 miljoner kronor. Enligt Hagertys Ferrariindex har bilarna ökat med 12 procent i värde samtidigt som börsen rasat med 23 procent. 

Vinsten på den försäljningen blev omkring 25 miljoner kronor, och sannolikt ersätts den inom kort av en ny Ferrari. Per Gessle är nämligen en av Ferraris finaste kunder och får köpa specialmodeller som endast tillverkas i några 100 exemplar. De modellerna har närmast en garanterad värdeökning. Inom kort startar leveranserna av Ferrari Daytona SP3, och det skulle förvåna mycket om den nya superbilen för över 20 miljoner inte hamnar i garaget i Halmstad. Värdestegringen är närmast garanterad på den modellen.

Här är alla Per Gessles bilar

Ferrari LaFerrari 2017. Sedan han sålt sin coupé har Per Gessle nu endast den öppna Aperta-versionen av hybridsportbilen LaFerrari. Men det är inte så bara, bilen är bara byggd i 210 exemplar och enormt eftersökt av Ferrarisamlare. Troligen den mest värdefulla bilen i Gessles garage. Den köptes för cirka 18 miljoner kronor, men kan redan vara värd hisnande 45 miljoner kronor. Bilen har aldrig varit påställd för trafik på svenska vägar.

Ferrari LaFerrari Aperta.

Ferrari Monza SP2 2020. Ett av de senaste tillskotten i bilsamlingen. En extrem bil utan vindruta och sufflett. Zlatan har en likadan. Bilen köptes för 12 miljoner, men kan redan vara värd så mycket som 40 miljoner. Inte undra på att Per Gessle bara brukat bilen i 1,5 månad.

Ferrari Monza SP2.

Ferrari 599 GTO 2011. En extra dyrbar och supersnabb specialmodell av 599-modellen, V12-motor på 670 hästkrafter. Bilen är så värdefull att den aldrig ställts på och tagits ut i trafik sedan den var ny. Värdet närmar sig 10 miljoner kronor.

Ferrari 599 GTO.

Ferrari 250 Granturismo 1962. Den äldsta bilen i samlingen. En riktigt klassisk Ferrari som såldes ny i Sverige. Bilen har en V12-motor på tre liter och detta lär vara 2+2-versionen för fyra åkande. Bilen är värd åtskilliga miljoner.

Ferrari F12 2016. F12:an har en frontmonterad V12-motor på 6,2 liter och är en riktig grand tourer. Perfekt för snabba turnéer. Toppfarten ligger på 340 km/h. 

Ferrari 550 Barchetta 2001. En öppen specialmodell av 550 som bara tillverkats i 448 exemplar. En modern klassiker med V12-motor.

Ferrari 430 Scuderia 2008. En extra potent banvariant på 430-modellen, bilen har en högvarvig V8 på 510 hästkrafter och växlar lika snabbt som en Formel 1-bil.

Ferrari 488 Pista 2020. Banmodellen av 488-modellen, en av Ferraris snabbaste bilar någonsin, åtminstone i svängarna. 

Ferrari Dino 246 GT 1971. En av Ferraris mer klassiska modeller och Per Gessle har berättat att den är av hans absoluta favoritbilar. 

McLaren Senna 2019. En katt bland hermelinerna, får man nästan säga. Per Gessle förvånande lite när han slog till på McLarens hyperbil för några år sedan. Extremt snabb med en toppfart på 340 km/h.

McLaren Senna.

Maserati Levante Trofeo 2022. En riktig super-SUV som är Per Gessles bruksbil. Maseratin har 581 hästkrafter och toppar över 300 km/h.

Maserati Levante Trofeo.

Harley-Davidson Flstn 1993. En av Harley-Davidsons mer omtyckta modeller. Gessle verkar dock inte vara något frekvent hojåkare då HD:n varit avställd sedan 2001.  

Indian Big Chief. 1947. En av de mer åtråvärda samlarhojar du kan hitta idag med sina sköna linjer och ljudet när Big Twin dras igång är mäktigt.

Rolls-Royce Phantom 2005. Rolls neoklassiska limousine med självmordsdörrar. Gessle kör bilen varje år, men åker mestadels andra bilar.

BMW Z4 sDrive23i. 2011 En förhållandevis blygsam roadster-sportbil från 2011, men samtidigt en av BMW:s snyggaste modeller i modern tid. 

Mini Cooper S 1.6 2008 Även en popkung kan vilja vara diskret ibland, då kan det passa fint att ratta en Mini Cooper. 

.Källa: Bilregistret Transportstyrelsen