De som köper en elbil får 120 000 kronor i bidrag.
Först 100 000 kontant i näven – och sedan 2000 kr i månaden. Frankrike inför Europas generösaste bidrag för elbilister.
– Det här är en historisk plan för att konfrontera en historisk situation, sade Frankrikes president Emanuel Macron när han presenterade de nya elbilssubventionerna som en del av ett stödpaket på 80 miljarder kronor som ska rädda den franska bilindustrin.
Drygt 13 miljarder kronor av stödpengarna satsas på att införa enorma bidrag för elbilar. I vissa fall kan köparna få 40 procent av sin nya elbil betald av staten. Det kan innebära att en Renault Zoe för 320 000 kr kommer att kosta under 200 000 kr när bidragen betalats ut. Om bilköparen tidigare hade en dieselbil får hen en skrotningspremie på 50 000 kr och sedan ett elbilsbidrag på över 70 000 kr.
Frankrikes nya bidragssystem för elbilar blir nu EU:s generösaste och kan innebära ett verkligt genombrott för elbilar. Bilindustrin i hela Europa har efterlyst stödåtgärder i coronakrisen, och Frankrike blir först ut med ett stimulanspaket. Även Tyskland förväntas rulla ut nya stöd till elbilar i juni.
Enligt president Emanuel Macron är målet att en miljon elbilar ska tillverkas årligen i Frankrike från och med år 2025. Biltillverkarna är med på noterna och Peugeot kommer inom kort visa upp en elektrisk version av suv:en 3008. Renault visar upp två nya elektriska modeller inom två år.
Till skillnad från Sverige är de franska stöden till elbilsköpare mer generösa för privatpersoner än för tjänstebilsförare. Laddhybrider får betydligt mindre stöd än elbilar i det nya systemet. Förutom ett engångsstöd på 100 000 kr när du köper en Renault Zoe kommer ägaren att kunna få 2000 kr i bidrag – varje månad under en period.
Maths Nilsson är grundare av Carup.