Pekas ut som Fiskers baneman – svär sig fri

Youtubern “MKBHD” har anklagats för att ha orsakat Fiskers konkurs efter att han publicerat en video där han hävdade att elbilen Fisker Ocean SUV var den sämsta bilen han någonsin testat. Videon blev viral och fick 5,7 miljoner visningar, men youtubern svär sig fri. 
– De var dömda att misslyckas långt innan mina videor.

Marques “MKBHD” Brownlee driver Youtubekanalen Auto Focus, där han recenserar teknik och framförallt bilar. Kanalen har blivit mycket framgångsrik och har över 1 miljon prenumeranter. I februari släppte han en video med titeln “Det här är den sämsta bilen jag någonsin recenserat”, där han fullkomligt ratade den omtalade Fisker Ocean från den amerikanska elbilstillverkaren Fisker Inc. Videon spred sig snabbt och fick hela 5,7 miljoner visningar.

Fisker har under en längre tid befunnit sig på tunn is och igår kom uppgifterna att det konkurshotade företaget inte längre orkar hålla emot. Raset på aktiemarknaden blev för stort och trots investeringar har man inte lyckats vända på den nedåtgående trenden. Fisker ansökta om konkursförfarande enligt Chapter 11.

Nu pekas MKBHD och hans recension ut på sociala medier, som en av anledningarna till att företaget tvingas lägga ner sin verksamhet. Kritiker menar att den negativa publiciteten blev för mycket för företaget som vid flera tillfällen försökt stabilisera det ekonomiska läget. Men youtubern håller inte med, han menar att företagets dagar var räknade långt innan hans recensioner.

– Jag ser allas kommentarer om att jag dödade dem. Men sanningen är att de var dömda att misslyckas långt innan mina videor. De är tråkiga nyheter eftersom vi behöver mer konkurrens inom elbilsindustrin. Men de nådde aldrig hela vägen, skriver han på appen X.

Henrik Fisker med elbilen Fisker Ocean.

Företaget å sin sida uppgav att man “mött olika marknadsmässiga och makroekonomiska motvindar vilket påverkat deras förmåga att arbeta effektivt”. Huruvida Fisker mötts av mer oförtjänt kritik än andra bilmärken låter vi vara osagt. Klart står i alla fall att företaget nu har ansökt om konkursskydd och försäljning av dess tillgångar efter ett börsras på över 55 procent, rapporterar EV.
LÄS MER: