Miljontals bilar med förbränningsmotorer måste nu reas bort i Kina. Nya utsläppsregler gör att de blir osäljbara efter 1 juli i år. Just nu erbjuds upp till 170 000 kronor i rabatt på bensin- och dieseldrivna bilar.
Den 1 juli i år inför Kina nya utsläppsnormen China 6B, som är ungefär lika hård som EU-normen Euro 7 som ska införas 2025. Många har trott att det enorma priskriget som brutit ut på nya bilar i Kina enbart beror på Teslas stora sänkningar. Men en annan starkt bidragande orsak är de nya utsläppsreglerna.
De flesta bensin- och dieselbilar som tillverkas idag klarar inte China 6B, om bilarna inte säljs före 1 juli blir de olagliga att sälja i Kina och mer eller mindre värdelösa. Därför har omkring 40 bilmärken sänkt sina priser enormt för att sälja slut på lagren före 1 juli. Just nu finns 3,4 miljoner bilar i lager, enligt Carnewschina.
Volkswagen/SAIC har nu upp till 78 000 kronor i rabatter på vissa modeller, till exempel Volkswagen Phideon, som är något av en förlängd Passat. Även Honda och Toyota erbjuder stora rabatter. Mercedes sägs rabattera E-klass med upp till 170 000 kronor. En Citroën C6 rabatteras med 140 000 kronor. BMW uppges ha sänkt priserna med 155 000 kronor. Toyota har det mest aggressiva erbjudandet med ”två för en”.
Det enorma priskriget kan bli en hård påfråstning för många biltillverkare och riskerar att slå ut vissa mindre biltillverkare i Kina. Det kan också innebära stora förluster för stora biljättar. Kina har världens största bilmarknad med 22 miljoner sålda bilar 2022. Om bilmärkena inte hinner sälja ut lagren kan bilar behöva skrotas, eller skeppas iväg till andra länder med höga kostnader som följd. Enligt bedömare kan 8 miljoner av Kinas bilförsäljning under 2023 utgöras av elbilar.
– Det finns inget annat sätt att beskriva vad som händer än en katastrofal nedgång i prestanda för multinationella förbränningsvarumärken, säger Shanghai-baserade Bill Russo från konsultföretaget Automobility till CNBC.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter