Orkanen blåste sönder en lada och avslöjade en hemlig gömd Ferrari-samling. Sedan gömdes bilarna i ytterligare 19 år, enligt vissa uppgifter för att skattemyndigheterna inte skulle hitta dem. Vissa av bilarna har ägts av kungligheter och körts i Le Mans, Targa Florio och Mille Miglia. Trots orkanskador kommer bilarna att säljas på auktion för enorma belopp.
Nyligen såldes Sveriges mest spektakulära Ferrari-samling av auktionshuset RM Sotheby’s. Nu är det dags att sälja en minst lika spektakulär, om än inte lika värdefull, samling Ferraribilar. Bilarna har ett minst sagt dramatiskt förflutet.
Orkanen Charley orsakade enorm förödelse längs Floridas kust 2004. Den blåste också sönder en ladugård och avslöjade 20 värdefulla Ferraribilar som stått gömda i ladan sedan 1990. Enligt medieuppgifter vid tiden hade de gömts undan från amerikanska skattemyndigheter och utmätning. Många av de dyrbara bilarna skadades i orkanen, men flyttades snabbt i säkerhet till ett lager i Indianapolis och gömdes undan illa kvickt från kronofogden. Där har bilarna stått undangömda ända tills idag.
Passande nog kallas samlingen för ”The Lost & Found Collection”, och den kommer nu att auktioneras ut i Monterey i Kalifornien.
– En skattkammare av slumrande hingstar som har förblivit orörda i årtionden, gömda från Ferrari-samlare, restauratörer och allmänheten i stort, lämnade för att samla damm, uppger RM Sotheby’s.
Det är svårt att tro när man ser de dammiga och skadade Ferraribilarna, men vissa av dem har ägts av kungligheter och andra har deltagit i världens mest kända lopp, som Le Mans, Targa Florio och Mille Miglia. Samlingen har varit hemlig för en stor del av omvärlden.
– Medan en utvald grupp Ferrari-samlare visste om existensen av dessa extraordinära bilar, förblev resten av världen omedveten. De flesta av dessa förlorade Ferraris förblir orörda, och har bevarat sin renhet och ursprungliga skick sedan dagen de köptes – en sann förkroppsligande av konceptet ‘ladufynd’, säger Rob Myers, vid RM Sotheby’s.
En av bilarna köptes ny av kung Mohamed V av Marocko. Idag är kungens gamla Ferrari 250 GT i miserabelt skick, men tros ändå vara värd över 20 miljoner kronor. Köparen får räkna med en omfattande renovering, men bilen har matching numbers mellan karossen och V12-motorn.
Bilarna som har återupptäckts
1956 Ferrari 250 GT Coupe Speciale av Pinin Farina – En av fyra 250 GT Coupéer byggda av Pinin Farina 1956 med kaross i Superamerica-stil, denna bil såldes helt ny av fabriken till sin första ägare, kung Mohamed V av Marocko. Bilen har en gång varit lackerad i ”Celeste” med svart tack och naturfärgat Connoly-läder och en V12 med matchning numbers. Uppskattning: $1,700,000 – $2,300,000.
1965 Ferrari 275 GTB/6C Alloy av Scaglietti
Bilen visades upp i Ferraris monter på Turins bilsalong och deltog i 1966 Targa Florio med Luciano Conti (utgivare av Italiens Autosprint magazine) och co-driver Vittorio Venturi. Den har aluminiumkaross och sex förgasare, vilket gör den enormt värdefull.
Uppskattning: $2,000,000 – $2,500,000.
1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series I av Pinin Farina
Om en bil kunde prata skulle det väderbitna chassit på denna Ferrari 500 Mondial ha en otrolig historia att berätta Ursprungligen i Pinin Farina Spider-karosseri, såldes den ny till Scuderia Guastallas Franco Cornacchia för att köras av Franco Cortese. De slutade fyra i 1954 års Mille Miglia. Senare byggdes karossen om av Scaglietti, och bilen deltog i 1956 års Targa Florio.
Uppskattning: $1 200 000 – $1 600 000.
1978 Ferrari 512 BB Competizione
Denna Ferrari 512 BB Competizione är ett av tre fabriksspecificerade exempel förberedda för 1978 års 24 timmar i Le Mans. Jean-Pierre Delaunay och Gregg Young, körde i över 19 timmar och 232 varv innan de bröt.
Uppskattning: $1,800,000 – $2,800,000.
Hela Lost & Found Collection inkluderar dessa Ferraribilar:
1978 Ferrari 512 BB Competizione
1965 Ferrari 275 GTB/6C Alloy från Scaglietti
1956 Ferrari 250 GT Coupe Speciale av Pinin Farina
1956 Ferrari 410 Superamerica Coupe Series I av Pinin Farina
1967 Ferrari 330 GTS av Pininfarina
1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series I av Pinin Farina
1965 Ferrari 275 GTS av Pininfarina
1964 Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso av Scaglietti
1971 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta av Scaglietti
1972 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta av Scaglietti
1968 Ferrari Dino 206 GT av Scaglietti
1960 Ferrari 250 GT Coupe Series II av Pinin Farina
1972 Ferrari 365 GTC/4 av Pininfarina
1966 Ferrari 330 GT 2+2 Series II av Pininfarina
1976 Ferrari 308 GTB ‘Vetroresina’ av Scaglietti
1969 Ferrari 365 GT 2+2 från Pininfarina
1965 Ferrari 330 GT 2+2 Series I ‘Interim’ av Pininfarina
1980 Ferrari 512 BB
1991 Ferrari Testarossa
1977 Ferrari 400 Automat
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter