Osålda elbilar sätter enorm press på bilbranschen i Tyskland.
Tyska handlare, banker och tillverkare riskerar en kris om de inte säljer elbilar snabbare.
– Om du inte säljer snabbt kommer du snabbt att samla ett stort lager av fordon med en daglig värdeförlust, säger Denis Belan, VD för B2B-auktionsleverantören.
Problemen med osålda elbilar blir allt mer akuta i Tyskland, skriver branschtidningen Automobilwoche. Priserna faller ständigt, samtidigt som begagnade elbilar knappt hittar några köpare alls. Även om efterfrågan ökade på begagnade elbilar andra kvartalet av 2024 var den största uppgången i utbudet, vilket gör att priserna fortsätter falla.
– Vågen av elbilar som pressar sig in på marknaden för begagnade elbilar håller just nu på att byggas upp på riktigt, säger Christian Wittmann, begagnadbilsexpert på konsultföretaget RPC, till Automobilwoche.
Utvecklingen sätter en enorm press på bilhandlare, banker och tillverkare som alla har elbilar på sina balansräkningar som leasingavkastning. Det som skadar mest är att restvärdet inte stämmer överens med det verkliga marknadsvärdet.
– Om du inte säljer snabbt kommer du snabbt att samla ett stort lager av fordon med en daglig värdeförlust, säger Denis Belan, VD för B2B-auktionsleverantören.
Enligt Automobilwoche förväntar sig allt fler att återförsäljare, banker och tillverkare kommer att förlita sig allt mer på en business-to-business strategi framöver, som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag, på grund av det minskade intresset. Detta gör även att en stor del av elbilarna exporteras ut från Tyskland. Just nu i Europa är den högsta efterfrågan på elbilar i Nederländerna, Frankrike och Danmark.
– I andra europeiska länder finns en annan struktur för utbud och efterfrågan. Det gör att man ofta kan få bättre priser än om man sålt enbart i Tyskland, säger Günter Kaufmann, vd för Auktion och Markt.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.